Tyttöfutis on nousussa - tyttöfutispäivä Tammelassa 21.4.
Tampereen Pallo-VeikotJulkaistu: 11.04.2024 10.28

Tyttöfutis on nousussa - tyttöfutispäivä Tammelassa 21.4.

TPV:n tyttöfutiksen juniorikoordinaattorina aloitti viime syyskuussa Jukka Erämo, jonka tehtävänä on tyttöpuolen kokonaisvaltainen kehittäminen ja pelaajamäärien kasvattaminen. Työn alussa tärkeintä on ollut nykyisen pohjan vahvistaminen ja uusien pelaajien tuominen eri ikäluokkiin.

— TPV:n toiminta tyttöpuolella on ollut jatkuvassa kasvussa, ja pelaajamäärät ovat nousseet tasaisesti. Olemme lisäksi hiljalleen alkaneet yhtenäistämään toimintatapoja eri ikäluokissa. Sen seurauksena tekemisen laatu on noussut koko ajan todella hyvin. Panostus tyttöfutikseen on myös näkynyt: meillä on 21.4. tyttöfutispäivä Tammelassa ja kesäloman kaksi ensimmäistä viikkoa järjestämme tytöille oman futisleirin. Toivon sinne tulevan paljon pelaajia yli seurarajojen - leirillä pelaajat pääsevät tutustumaan toisiinsa ja kehittymään futareina, Erämo kertoo.

Pirkanmaan tyttöfutis on hyvässä nousussa, mutta kilpailua pitäisi saada lisättyä, jotta pärjätään pääkaupunkiseudun joukkueille.

— Tampereella on ehdottomasti tilaa vahvalle tyttöfutisseuralle ja se kehittää koko Pirkanmaan tilannetta. Haluamme vastata tähän tarpeeseen. Huippuvaiheessa olisi hyvä olla Pirkanmaalta useampi seura Suomen kärkipäässä. Tämä vaatii lyhyellä aikavälillä seurojen yhteistyötä ja pitkällä aikavälillä oman toiminnan jatkuvaa systemaattista kehittämistä. Pirkanmaalla olisi potentiaalia kasvattaa huomattavasti enemmän pelaajia Kansalliseen liigaan ja maajoukkueisiin. Haluamme kehittää toimintaamme edelleen, jotta meillä olisi kilpa- ja haasteryhmät ikäluokissa. Näin voimme tehdä monipuolisesti hyvää työtä tyttöfutiksen eteen.

Yhteisöllisyydestä pohja toiminnalle

TPV:n tavoitteena on pelaajamäärien lisäksi myös kasvattaa aktiivisten vanhempien määrää.

— Pelaajien lisäksi haluamme myös lisää vanhempia mukaan toimintaan. Mitä enemmän meillä on mukana aktiivisia vanhempia, sitä parempaa toimintaa voimme tarjota. Vanhemmilla on mahdollisuus osallistua toimintaan esim. huoltajina ja joukkueenjohtajina. Tarjolla on koulutusta: esim. valmentamisen starttikurssi sekä Palloliiton valmentajakoulutuksia. Vanhempien osaamiseen kannattaa panostaa, Erämo kertoo

Tammela täyttyy tyttöpelaajista sunnuntaina 21.4. Tyttöfutispäivä on yksi tapa tuoda pelaajat ja taustat yhteen ja sen merkitys on Erämolle suuri työssä yhteisöllisyyden lisäämiseksi.

— Yhteisöllisyys on meille tärkeä asia ja lähivuosien iso prioriteetti. Haluamme tuoda pelaajia, taustoja ja vanhempia yhteen läpi ikäluokasta riippumatta. Toivottavasti löydämme keinot tehdä TPV:stä meidän kaikkien yhteisen seuran tyttöpuolella, Erämo kertoo.

— Tyttöfutispäivä on yksi iso askel tähän. Se järjestettiin viime syksynä ensimmäistä kertaa ja toinen kerta on huhtikuussa. Paikalla ovat kaikki ikäluokat tuoden pelaajat ja taustat yhteen. Haluaisimme lisäksi saada sinne lisää vanhempia mukaan tekemään tapahtumasta vieläkin isomman. Lisäksi olisi upeaa saada sinne mahdollisimman paljon uusia pelaajia ja seurasta kiinnostuneita, Erämo jatkaa.

Tyttöfutispäivä järjestettiin syksyllä Kaupissa, mutta nyt näyttämönä toimii uusi upea Tammelan stadion.

— Tammela on mahtava paikka tälle tapahtumalle - parempaa ympäristöä ei voisi olla. Seurapäivän tavoitteena on tuoda uusia pelaajia seuraan ja tarjota nykyisille pelaajille hieno kokemus treenata Tammelassa.

Kilpailu tyttöpelaajista tiukkaa Pirkanmaalla

Kilpailu tyttöpelaajista on kovaa Pirkanmaalla ja kilpailevat seurat ovat pääosin suurempia tyttöpelaajien määrältä kuin TPV. Työtä on tehtävänä paljon seuran nostamiseksi ylöspäin pelaajamäärän ja laadun osalta, mutta kehitystyössä panostetaan laatuun ja Erämo toivoo, että pelaajat ja vanhemmat näkevät seuran potentiaalin. Pelaajapolku naisten joukkueeseen on olemassa ja TPV on naisten sarjoissa kuitenkin Pirkanmaan kärkeä heti Ilveksen jälkeen.

— Minulta on kysytty, miksi pelaajan kannattaisi siirtyä TPV:n paitaan. Vastaus on, että pyrimme tarjoamaan lapsille mahdollisuuden mielekkääseen ja kivaan harrastukseen. Pelaajille tarjoamme mahdollisimman hyvän tilaisuuden kehittyä yksilöllisesti. Pelaajat saavat henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa. Erittäin tärkeää on saada vastuuta ja tuntea itsensä huomioiduksi. Meillä kaikki pelaajat ovat samalla viivalla. Haluamme huomioida kaikki tasa-arvoisesti taitotasosta huolimatta, ja rakentaa jokaiselle oman polun eteenpäin, Erämo kertoo.

— Lähes kaikki seuraamme ja treeneihin tutustumaan tulleet pelaajat ovat jääneet seuraan. Se on meille suuri ylpeydenaihe. Punaisen paidan kantaminen on kunnia-asia ja haluamme tämän välittyvän pelaajille, Erämo jatkaa.

Erämo painottaa yksilöllistä kehittymistä ja kehittämistä pelaajien kanssa. Tarkoitus on luoda olosuhteet, jossa kehitys on mahdollista kaikille.

— Meille on tärkeää, että jokainen taito- tai ikätasosta riippumatta saa työkalut kehittyä jalkapalloilijana juuri sille tasolla, minkä itse asettaa tavoitteeksi. Myös pelaajat, jotka haluavat huipulle, saavat omaan tilanteeseen parhaat virikkeet kehittyäkseen. Tarvitsemme paljon lisää pelaajia, jotta voimme entistä monipuolisemmin kehittää toimintaamme joka suuntaan.

— Toivottavasti saamme meille ja muihin Pirkanmaan seuroihin paljon lisää tyttöpelaajia, jotta kaikki seurat voivat kehittää toimintaansa. Seurarajojen yli kannattaa tehdä yhteistyötä, jotta saamme lisää pelaajia huipulle ja ylipäänsä lisää tyttöjä jalkapallon pariin.

Erämon tehtävänä on koordinoida ja kehittää toimintaa, mutta suurin työ tehdään kentällä pelaajien kanssa.

— Kyllä meidän valmentajamme ansaitsevat kaiken kunnian kehityksestä. Oma roolini on tukea heitä ja luoda mahdollisimman hyvä ympäristö kehitykselle.

— Tervetuloa tutustumaan meidän toimintaamme Tammelaan sunnuntaina 21.4. kello 13-16. Toivon, että saamme sitä kautta taas lisää innokkaita pelaajia meidän seuraan!