Futisklubipelien sääntötiivistelmä 2022.pdf

Ohjeita pelinohjaajille

Pelinohjaajan tärkein tehtävä

Lasten otteluissa erotuomarin olisi otettava "tuomitsemisen" sijaan ohjaava ja kannustava rooli. Siksi heitä lasten Leikkimaailmassa kutsutaankin pelinohjaajiksi. Pelinohjaajan tärkein tehtävä on omalla toiminnallaan huolehtia pelaajien turvallisuudesta kentällä.

Pelin ohjaajalle kuuluvat sanat "Ohjaa - Opasta - Kannusta -­ Kasvata"

Ohjaa reiluun peliin reagoimalla reilun pelin ja sääntöjenvastaiseen käyttäytymiseen.
Opastaa oikeisiin suorituksiin antamalla mahdollisuuden uuteen yritykseen.
Kannustaa yrittämään ja rohkaisee pelaajia myös epäonnistumisen hetkellä.
Kasvattaa esimerkillään olemalla turvallinen ja luotettava pelinohjaaja.

Vihreä kortti kannustaa reiluun peliin

Leikkimaailmassa on vain vihreä kortti käytössä. Pelinohjaaja jakaa vihreän kortin yhdelle pelaajille molemmista joukkueista peliin jälkeen.

Esimerkkejä vihreän kortin käytöstä:

• pelaaja heittää rajaheiton vastajoukkueelle esimerkiksi loukkaantumistapauksen jälkeen
  • pelaaja kannustaa kanssapelaajiaan pelaamaan reilusti
  • pelaaja auttaa pelinohjaajaa, vastapelaajaa tai joukkuetoveriaan

Vihreätä korttia näytetään reilusta pelistä - ei hyvistä ja taidokkaista pelisuorituksista.

Ohjeita nappulapelaajan kohtaamiseen

1. Juttustele ennen peliä ja sen jälkeen - älä ole etäinen. Ole ystävällinen "kaveri" jokaiselle kentällä olevalle pelaajalle.
  2. Mieti olemustasi ja asentoasi keskustellessasi. Laskeudu välillä pelaajan tasolle kyykkyyn, ole iloinen, älä huuda tai komenna.
  3. Auta pientä pelaajaa tarvittaessa esimerkiksi sitomalla kengännauhat.
  4. Kerro miksi vihelsit ja anna neuvoja suoritusta varten. Esimerkiksi "pelasit kädellä", "muista pitää molemmat jalat maassa".
  5. ÄLÄ SALLI KIROILUA tai TOISTEN HAUKKUMISTA vaan puutu siihen. Esimerkiksi oman maalin syntyessä tulee helposti "sanomista" ja ilkkumista.
  6. Huolehdi varusteittesi asianmukaisuudesta. Urheiluasu, joka erottuu pelaavista joukkueista (pelinohjaaja t-paita). Ei aurinkolaseja, eikä lippalakkia tai pipoa. Kunnollinen pilli, muistiinpanovälineet, kello, VIHREÄ KORTTI.

Miten puuttua vaihtopenkin sopimattomiin kommentteihin?

• Mene rohkeasti valmentajan luokse.
  • Kerro rauhallisesti, että et hyväksy sopimatonta huutelua vaihtopenkiltä, koska vaadit pelaajiltakin reilua peliä.
  • Ole rauhallinen ja asiallinen.
  • Mikäli sopimaton käytös jatkuu, poista huutelija kenttäalueelta. Kerro, että peli ei jatku ennen kuin huutelija on poistunut. Älä jää "inttämään", vaan ilmoita päätöksesi ja siirry hieman sivulle valvomaan poistumista.
  • Raportoi huonosta käytöksestä Futisklubin kilpailupäällikölle.

Miten puutut vanhempien tai yleisön sopimattomaan käytökseen?

• Katkaise peli. Käy reilusti kertomassa että tuollainen typerä huutelu ei kuulu reiluun pelin henkeen. "Kannustakaa pelaajia rehdisti ja jättäkää muu peliin puuttuminen niille, joille se kuuluu" ! "Antakaa ohjaajien hoitaa työnsä...".
  • Pysy rauhallisena ja asiallisena. Älä lähde inttämään... Älä alennu huutelijan kielenkäytön tasolle...

Vinkkejä pelinohjaajalle eri tilanteisiin

1. Käytä lyhyitä lauseita pelin ohjaamisessa. Esim. " sininen heittää"... "voit potkaista maalipotkun rangaistusalueen rajalta" ... "muista – heittää jalat maassa ja kahdella kädellä..."
  2. Käytä nuorimpien junioreiden kanssa pelipaitojen värejä - älä sano vain "kulmapotku" vaan "keltaisten kulmapotku".
  3. Vihellä pilliin niin, että kaikki kuulevat.
  4. Liiku lähellä tilannetta. Kerro ja NÄYTÄ omatoimisesti esim. vapaapotkun paikka, muurin paikka (5m).
  5. Vihellä peli poikki, jos pallo osuu johonkin pelaajaan kovaa tai esim. tapahtuu tahaton törmäys. Kysäise ja tarkista onko kaikki OK. "Sattuiko – voitko jatkaa pelaamista vai haluatko mennä huilimaan?" Jos sattui pahemmin, anna joukkueen huollolle heti merkki, että saa tulla kentälle. Anna myös lapsen vanhemmille (ei muille) tulla katsomaan paikalle. Jos tilanteessa ei ollut mitään virhettä – jatka peliä erotuomaripallolla.

Pelin kulku

• Tule kentälle hyvissä ajoin urheiluvarusteissa, muistiinpanovälineet yms. mukanasi.
  • Tarkista ikäluokan säännöt ja mahdolliset erikoisuudet etukäteen.
  • Verryttele ja tarkista samalla kenttä (pallo, rajat, maalit. jne.).
  • Käy tervehtimässä molempien joukkueiden taustat.
  • SOVI JOUKKUEIDEN KANSSA VÄHINTÄÄN SEURAAVAT ASIAT:
  • Ei vanhempia maalien taakse eikä vaihtopenkkien lähelle
  • Vain rehtiä kannustusta ja ohjausta vaihtopenkiltä
  • MOTOKSI SOPII: "Annetaan lasten pelata ja pitää hauskaa – varmistetaan vain yhdessä, että kaikki saavat pelata ja että se tapahtuu turvallisesti."
  • Ota kontakti myös kummankin joukkueen pelaajiin ennen ottelun alkua.
  • Aloita ottelu kutsumalla molemmat joukkueet kentälle, esittele itsesi, sano pari sanaa reilusta pelistä ja vihreästä kortista, arvo aloittava joukkue (ja kenttäpuoli jos tarpeen). Aloita peli.