Prinssi- ja prinsessafutis on 3-5-vuotiaille lapsille tarkoitettua toimintaa. Tavoitteena on tutustua jalkapalloon lajina hauskassa ja turvallisessa ympäristössä. Kaikista pienimmille pelaajille on tarjolla lapsi/vanhempi-ryhmä, jossa toimitaan yhdessä oman aikuisen kanssa. Prinssi- ja prinsessafutista järjestetään kesäisin, treenejä on kerran viikossa.

Futiseskari ja Futiskoulu ovat 6-7-vuotiaille tarkoitettua toimintaa, jonne pelaaja voi mennä Prinssi- ja prinsessafutiksen jälkeen. Toiminta alkaa syksyllä jatkuen talven. Kesällä pelaaja voi jatkaa ryhmässä tai mennä kaupunginosatoiminta Futisklubiin.

Futisklubi on perinteistä kesällä järjestettävää kaupunginosatoimintaa. Futisklubin kaupunginosajoukkueet harjoittelevat omassa kotikaupunginosassaan ja pelaavat otteluita muita kaupunginosajoukkueita sekä lähialueiden muita joukkueita vastaan. Tapahtumia on pääsääntöisesti kahdesti viikossa ja toimintaa järjestetään 6-12-vuotiaille tytölle ja pojille.

Talvitoiminta on harrastetason jalkapallotoimintaa 6-12-vuotiaille. Toiminta ei ole joukkuetoimintaa vaan kerhotoimintaa, jossa treenataan 1-2 kertaa viikossa.

Ikäkausitoiminta on ympärivuotista joukkuetoimintaa, jota järjestetään 8-20-vuotiaille pelureille. Toiminnan tärkein tavoite on kokonaisvaltainen ja laadukas pelaajakehitys.

TPV:n pelaajapolku on jaettu eri vaiheisiin, joissa jokaisessa on omat painopisteensä:

Lapsuusvaiheessa 1 (6-8 v.) tärkein tehtävä on sytyttää lapsessa rakkaus jalkapalloon ja liikuntaan. Harjoittelun painopiste on yksilön lajitaidoissa (minä ja pallo) ja liikunnallisissa perustaidoissa. Teemana vaiheessa on pelille heittäytyvät lapset.

Lapsuusvaiheessa 2 (9-11 v.) harjoitellaan yhteistyötä kentällä pelin keskuksen perusasioiden kautta. 2-3 pelaajan yhteistyö on harjoittelun keskeisin asia. Pelaajien liikunnallisuutta kehitetään monipuolisesti tavoitteena saada aikaan taitavia, nopeita ja juoksuvoimaisia pelaajia.

Nuoruusvaiheessa (12-15 v.) päätavoite on kasvattaa lajirakkautta kohti intohimoa jalkapalloa ja harjoittelua kohtaan. Tässä vaiheessa pelaajien välillä on isoja fyysisiä eroja, joten yksilön kehitystaso on otettava harjoittelussa huomioon. Pelaajille opetetaan joukkueena toimimista ja tehdään pohjatyötä, joka mahdollistaa kasvamisen urheilijaksi. Siirryttäessä isolle kentälle joukkuepelaamisen merkitys kasvaa.

Huippuvaiheessa (16-20 v.) pelaajia kasvatetaan urheilijaksi. Joukkuepelaamisen opettelu on harjoittelun keskiössä. Pelaajat oppivat kilpailemaan ja suorituskyvyllä sekä tuloksilla on suurempi merkitys. TPV:n tavoite on tarjota urheilijaksi haluaville toimintaympäristö, jossa omien rajojen hakeminen on mahdollista.