Ohjaaja ja apuohjaajat

Ohjaaja
Joukkueen ohjaaja toimii vastuuvetäjänä ja on paikalla suurimmassa osassa joukkueen tapahtumia. Joukkueen ohjaaja käy Futisklubin virallisen ohjaajakoulutuksen.

Apuohjaaja
Apuohjaaja auttaa joukkueen ohjaajaa joukkueen harjoitusten ja pelien vetämisessä.

Korvaukset
Korvauksena ohjaaja on vapautettu kausimaksusta. Kausimaksusta vapautettuja ohjaajia voi olla joukkueessa:

2013-2016 -syntyneet
1 ohjaaja alle 12 pelaajaa (+1-3 apuohjaajaa)
2 ohjaajaa yli 12 pelaajaa (+1-3 apuohjaajaa)

2009-2012-syntyneet
1 ohjaaja alle 14 pelaajaa (+ 1-3 apuohjaajaa)
2 ohjaajaa yli 14 pelaajaa (+ 1-3 apuohjaajaa)

Sekä ohjaajat että apuohjaajat saavat TPV:n seura-asun.

Ohjaajien koulutus: Futisklubiohjaajan peruskurssi

TPV Futisklubi järjestää kaikille halukkaille Futisklubiohjaajan peruskurssin.

Kauden 2023 kurssien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.

Ohjaajan tehtävänkuvaus

HARJOITUKSET

• Suunnittelee ja vetää joukkueen harjoitukset
  • Harjoitusten pääsisältö on taitotekniikka ja pienpelit
  • Muista: Ole positiivinen ja kannustava! Ohjaaja on kentällä pelaajia varten.

PELIT JA TURNAUKSET

• Huolehtii että joukkue pelaa otteluohjelmassa sille merkityt pelit
  • Ilmoittaa ottelutulokset pelin jälkeen ohjaajien whatsapp-ryhmään
  • Sopii vastustajan kanssa mahdollisista aikataulu-/kenttämuutoksista.

JOUKKUE JA PELAAJAT

• Huolehtii joukkueen toiminnasta yhteistyössä kaupunginosan yhteyshenkilön kanssa niin, että jokaiselle mukaan haluavalle lapselle löytyy sopiva paikka harrastaa. Mikäli oman ikäluokan joukkuetta kaupunginosassa ei ole, selvitä kaupunginosan yhteyshenkilön kanssa mahdollisuus pelata toisessa ikäluokassa tai kaupunginosassa.
  • Välittää seuran antamat tiedotteet ja muun materiaalin pelaajille ja toimii yhteyshenkilönä pelaajien vanhempien ja seuran välillä.
  • Antaa aktiivisesti pelaajille tietoa mahdollisuuksista ympärivuotiseen harrastamiseen kuten ikäkausijoukkueista ja taitokouluista
  • Huolehtii joukkueen mahdollisesta valokuvauksesta. (valokuvaus on järjestetty normaalisti yhden turnauksen yhteydessä).

SÄÄNNÖT

• Opettelee Futisklubin toimintaa ohjaavat säännöt ja sitoutuu noudattamaan niitä
  • Käy joukkueen ja vanhempien kanssa pelisääntökeskustelut
  • Huolehtii että kaikki pelaavat tasapuolisesti Palloliiton Kaikki Pelaa –sääntöjen mukaisesti.
  • Esiintyy esimerkillisesti pelaajille ja vastaa joukkueen käyttäytymisestä seuran järjestämissä tilaisuuksissa. Vastustajia tai tuomaria ei arvostella.
  • Käyttää saamaansa seura-asua peleissä, turnauksissa ja muissa seuran tapahtumissa.

Hyvä ohjaaja

1) Pitää hyvän järjestyksen (turvallisuus)

2) Osaa auttaa asioiden oppimisessa (kehittyminen)
3) Saa harjoittelemisen ja pelaamisen tuntumaan kivalta (ilo)
4) On kärsivällinen (lupa onnistua ja epäonnistua)
5) Muistaa tiedottamisen (kommunikointi)

Ohjaajan oppaita

Ohjaajan opas - TPV:n oma opas, jossa on esitetty tiivistetysti kaikki oleellinen. Opas sisältää myös malliharjoituksia, joilla pääsee mukavasti hyvään alkuun.

Pienpelivinkkejä treeneihin

Ikäryhmäkohtaiset malliharjoitukset

10-11-vuotiaat

9-vuotiaat

8-vuotiaat

7-vuotiaat

Ohjaajana aloittaminen on monesti haastavaa. Kaikilta ei löydy omaa pelaajataustaa ja vaikka pelikokemusta olisikin, on usein vaikea hahmottaa, millaisia harjoituksia pitäisi eri ikäisille lapsille suunnata.

Tälle sivulle on koottu Futisklubin tarpeita varten ikäryhmäkohtaiset harjoituskansiot. Ne eivät ole ainoa tapa toteuttaa harjoituksia, mutta niiden on todettu toimivan ja vastaavan lasten kehitysasteita.

Ohjaajien arjen helpottamisen lisäksi malliharjoitteiden seuraaminen palvelee koko TPV:tä. Jos näitä harjoituksia pyritään noudattamaan, on junioreiden mahdollinen ikäkausijoukkueisiin siirtyminen jouhevaa. Tällöin tiedetään, että oikeisiin perusasioihin on keskitytty jo ruohonjuuritasolta alkaen.

Harjoitukset kannattaa laatia siten, että yhdessä harjoituksessa keskitytään yhteen pelilliseen pääteemaan (esimerkiksi kuljettaminen, laukominen, syöttäminen). Kansiosta löytyvät 3-4 erillisen osion harjoituskokonaisuudet on suunniteltu tätä periaatetta noudattaen. Ne korostavat aina jotakin keskeistä taitoa.

Harjoitukset on hyvä järjestää siten, että siirtymä osiosta toiseen kävisi nopeasti. Mieti etukäteen, miten pääsisit mahdollisimman vähin keilansiirroin ja kenttäjärjestelyin. Odottelu ja jonottaminen on harvemmin lapsista kivaa.

Futisklubin kausi on lyhyt. Siksi on syytä panostaa sellaisiin harjoituksiin, jotka toimivat juuri sinun ryhmässäsi. Harjoituksissa on hyvä olla paljon sellaista toistoa, joka on lapsista hauskaa. Peli-ilo on kaikkein tärkeintä. Pääsääntönä voidaan pitää, että yhden Futisklubikauden aikana ehtii käydä läpi kaksi pelillistä teemaa. Tällöin lapsia ei kuormiteta liiaksi uusilla opittavilla asioilla. Aikaa kehitykselle löytyy kyllä.

Ryhmissä on usein suuria taidollisia eroja, koska lapset ovat aloittaneet jalkapallon eri aikoihin ja taidollinen kehitys vaihtelee yksilöllisesti. Jos joukkueella on riittävästi ohjaajia tai jos pystyt värväämään vanhempia kentän laidalta ”rauhanturvajoukoiksi”, pyri järjestämään kunkin pelaajan kehitystason mukaisia harjoituksia. Liian vaikea tai liian helppo tekeminen ei motivoi lasta.

Pelejä ennen on hyvä muistuttaa lapsia niistä asioista, joita on harjoiteltu. Silloin peleissäkin opitaan niitä treeneistä tuttuja juttuja. Kannusta joukkuettasi omien ratkaisujen löytämiseen pelitilanteissa. Älä ylivalmenna, vaan anna lapsen löytää omat ratkaisunsa. Vähitellen harjoitellut asiat näkyvät myös peleissä.