Korvaamaton pala TPV:n historiaa löytyi turkulaisesta divarista
Julkaistu: 25.01.2022 07.08

Korvaamaton pala TPV:n historiaa löytyi turkulaisesta divarista

Vuoden 2022 myötä TPV:n kotisivuilla muistellaan myös menneitä – Pallo-Veikkojen pitkä ja rikas historia pitää sisällään paljon tarinoita. Tämä tarina kertoo siitä, miten kaksi suurta ja paksua leikekirjaa sekä kenkälaatikollinen valokuvia saatiin erikoisten käänteiden jälkeen Tampereen Pallo-Veikkojen haltuun. Kyseessä oli seuran perustajajäseniin kuuluvan Reino Valkaman keräämä materiaali TPV:n ensimmäisiltä vuosikymmeniltä.

- Monenlaisia ajatuksiahan päässä liikkui, kun ajelin Turkuun hakemaan leikekirjoja, TPV:n pitkäaikainen seura-aktiivi Tapio ”Tatta” Kalliomäki hymähtää. Sitä, miten Reino Valkaman vuosikymmenien ajan keräämät leikekirjat Turkuun joutuivat, ei ole tarkkaa tietoa – mutta pääasia on, että seuran historian ensimmäisten vuosikymmenien arvokas dokumentaatio on nyt varmassa tallessa.

Kalliomäen mukaan leikekirja oli alun perin saatu käyttöön Valkaman perillisiltä TPV:n aikaisempaa seurahistoriikkia varten. Leikekirjan paljastuminen oli tietysti suuri yllätys. Valkama oli tehnyt pyyteetöntä tietojen, kuvien ja lehtileikkeiden keruutaan vuosikymmeniä tekemättä siitä sen kummempaa numeroa. Leikekirjat menivät hukan teille, eikä kukaan osaa sanoa, mistä ja milloin ne katosivat.

Leikekirjojen ja kuvien kohtalo alkoi kirkastua, kun turkulainen antikvariaatti listasi verkkosivuillaan materiaalin olevan myynnissä. Kalliomäki kävi lunastamassa leikekirjat seuralle kesällä 2020. Heti kättelyssä oli selvää, että kyseessä oli oikea aarre: leikekirjan ensimmäisellä pahvisella sivulla oli liimattuna TPV:n valkoinen huopakankainen rintatähti, jonka keskellä oli punainen pallo.

Leikekirjoissa oli kirjeitä, kokouspöytäkirjoja, matkakuvia ja muistoja pelimatkoilta Eurooppaan. Palloliiton ja TPV:n kirjeenvaihto on dokumentoitu tarkasti, ja onpa joukossa myös kirjeitä, jotka kertovat Palloliiton ja TUL:n eripurasta.

Reino Valkaman perikunnan kanssa on sovittu, että leikekirjat ovat Tampereen Pallo-Veikot ry:n omaisuutta – ja tällä kertaa on varmistettu, ettei korvaamaton pala TPV:n historiaa pääse toista kertaa käsistä.