TPV:hen perustetaan tyttöjen B-juniorijoukkue
Julkaistu: 01.09.2023 09.19

TPV:hen perustetaan tyttöjen B-juniorijoukkue

TPV:ssä satsataan entistä enemmän tyttöjen jalkapalloon, ja kuluvan kauden lopuksi seuraan perustetaan tyttöjen B-juniorijoukkue. Joukkueen toiminta alkaa kuluvan vuoden marraskuussa. Valmentaja Teemu Karhu avaa joukkueen perustamisen taustoja:

”Meille tulee jatkuvasti lisää tyttöpelaajia, ja tiedämme jo nyt saavamme B-tyttöihin tarpeeksi pelaajia toimintakykyistä ja kehityskelpoista joukkuetta varten. On tärkeää, että kaikille tyttöpelaajille on seurassa tarjolla laadukasta toimintaa, treeniä ja peliaikaa. Lisäksi saumaton pelaajapolku aikuisten tasolle asti on seuralle ydinkysymys. Yhteistyökumppanina meillä on Varalan Urheiluopisto, joka tarjoaa pelaajille fysiikkavalmennusta.”

Uuden joukkueen perustaminen on luonnollista jatkoa tähänastiselle toiminnan kehittämiselle:

”Ajatuksena on, että joukkueelle käynnistetään samalla kolmen vuoden projekti, jonka tavoitteena olisi T18 Ykkösessä sarjapaikan vakiinnuttaminen. Jos kaikki menisi oikein nappiin, voitaisiin jopa pystyä mittaamaan tasoamme T18 SM-karsinnoissa.”

Uuden joukkueen puitteissa toiminta on luonnollisesti ympärivuotista, ja treeniaikaa tulee olemaan hyvin tarjolla. Karhu paaluttaa selkeät tavoitteet toiminnalle:

”Tarkoitus on saada kaikille mahdollisimman paljon peliaikaa, ja joukkueille hyviä pelejä. Pelaajapolun täydennys on seuran kehityksen myötä tarpeellista, ja jatkossa naisten edustusjoukkueen rinnalle tavoitellaan kakkosjoukkuetta. Yhteistyötä edustusjoukkueen kanssa tullaan entisestään tiivistämään, ja tavoitteena on kehittää kilpatason pelaajia edustusjoukkueeseen.”

Naisten edustusjoukkueen päävalmentaja Mikko Lepistö hehkuttaa uuden joukkueen syntymistä seuraan:

”Uuden joukkueen perustaminen on hienoa ja pitkään odotettua – tämä on ehkä se tärkein steppi uudessa tulemisessa. Meillä on joukkueessa pitkän linjan TPV:läisiä, joille seura ja joukkue merkkaavat paljon. Upeaa saada mahdollisuus tulevaisuudessa kasvattaa lisää tämän kaltaisia tyyppejä seuran edustukseen ja siitäkin eteenpäin. Tilanteessa, jossa suomalainen naisfutis tällä hetkellä on, ainoa tie pidemmälle tähtäävään menestykseen on onnistua juniorityössä säännöllisesti.”

Lepistö muistuttaa, että B-tyttöjen läsnäolo olisi ollut jo aiemminkin suotavaa, sillä tilanteet vaihtelevat, eikä aikaisemmin iskunkestävyys ole ollut riittävällä tasolla:

”Lähihistoriassa on ollut aika, kun emme ole voineet taistella noususta B-tyttöjen puuttumisen vuoksi. Joukkue rakentui pitkään pelaajista, joiden muu elämä vei heitä pois joukkueesta kauden loppuhetkillä. Tallaisessa tilanteessa B-tyttöjen läsnäolo olisi mahdollistanut kauden viemisen loppuun asti. Kuitenkaan reserviä emme ole luomassa, vaan junioreilla on oltava aito mahdollisuus näyttää ansaitsevansa paikan edustusjoukkueessa. Haluamme pelaajien olevan ylpeitä noustessaan edustukseen ja vastavuoroisesti haluamme olla äärettömän ylpeitä jokaisesta pelaajasta, joka tuon stepin ottaa. Yhteistyö joukkueiden taustojen välillä on jo nyt poikkeuksellisen hyvää, joten mielenkiinnolla odotan mitä vielä aikaan saamme. Edustuksen pelaajat ja taustat toivottavat B-juniorit erittäin tervetulleeksi seuraan.”

TPV:n valmennuspäällikkö Petri Taskinen korostaa tulevan joukkueen tärkeää roolia pelaajapolun varrella:

”TPV:n tavoitteena on luoda katkeamaton tyttöjen pelaajapolku lapsuusvaiheesta edustusjoukkueeseen. Haluamme myös nähdä omia kasvatteja TPV:n edustusjoukkueessa ja T18-joukkue on tärkeä vaihe tässä kehityskaaressa. Tavoitteena on luoda toimiva yhteistyö T18-ikäluokan ja edustusjoukkueen välille.”

Yhteydenotot ja tiedustelut B-juniorijoukkueesta:
Teemu Karhu
teemu.karhu@bearit.fi