James Tolley TPV:n valmentajavieraana
Julkaistu: 30.08.2023 13.06

James Tolley TPV:n valmentajavieraana

TPV:llä on ollut elokuussa valmentajavieras Englannista: Coventrystä kotoisin oleva 21-vuotias James Tolley on osallistunut TPV:n valmennukseen, ja kahden viikon aikana tietotaitoa on vaihdettu puolin ja toisin. Vierailu päättyy torstaina, jolloin James palaa kotikonnuilleen.

Nuoresta iästään huolimatta James on ehtinyt valmentaa jo pitemmän aikaa:

”Itse asiassa lopetin pelaamisen jo 13-vuotiaana keskittyäkseni valmentamiseen, jonka olin aloittanut vuotta tätä ennen. Ennen vierailua Tampereella olin kolme kuukautta valmentamassa Yhdysvalloissa, ja keskusteltuani Ash Civilin kanssa sovimme TPV-vierailusta. Tämä oli sopiva ajankohta ennen kauden alkua Englannissa, ja upea mahdollisuus minulle.”

Valmentajavierailut ympäri maailmaa ovat Jamesin mielestä kehittäviä:

”Lähtökohta Tampereen ekskursiolle oli mielenkiintoinen, sillä vaikka täällä puhutaankin hyvin englantia, se ei ole äidinkielenne. Myös muita eroavaisuuksia löytyy, ja se on rikkaus.”

Tampereella James on osallistunut joukkueiden harjoitteluun ja jokapäiväiseen työhön. Maanantaisen haastattelun olosuhteet olivat rankkasateineen äärimmäiset jalkapalloon, mutta James puhkui silti intoa:

”Olen ollut paljon TPV:n joukkueiden ja valmentajien kanssa tekemisissä, ja keskustellut sekä valmentajien että pelaajien kanssa. Olen seurannut lukuisten poika- ja tyttöjoukkueiden toimintaa, ja ollut myös miesten edustusjoukkueen mukana. Tähän on sisältynyt paljon ajatusten vaihtoa ja uuden omaksumista. Jokaisella on oma tarinansa ja omat toimintatapansa. Tämä on antanut myös minulle uusia ideoita.”

James on ollut vaikuttunut TPV:n toiminnasta:

”Tässä seurassa on todella paljon potentiaalia. Teillä on paljon lahjakkaita pelaajia: olin erittäin vaikuttunut viikonloppuna P20-joukkueen pelaamisesta. Jo pelkkä ihmisten innostus jalkapalloa kohtaan herättää kunnioitusta. Tulen myös vierailemaan pian valmistuvalla TPV:n kentällä, joka on seuralle iso askel eteenpäin.”

Myös Tampere kaupunkina on ollut Jamesin mieleen, ja hän on tuntenut itsensä tervetulleeksi:

”Tampere on todella mukava ja kodikas kaupunki. Kaikki ovat olleet todella mukavia, ja perinteiset suomalaiset ruuat maistuvat mahtavilta. Toivottavasti pääsen takaisin tänne talvella, jolloin saisin sukset alleni.”

Jamesin urasuunnitelmat liittyvät vähemmän yllättäen valmentamiseen:

”Tavoitteeni on toimia urallani valmentajana niin korkealla tasolla ja kansainvälisesti kuin mahdollista. Sitä ennen aion vierailla jalkapalloseuroissa ympäri maailmaa, ja imeä kaiken mahdollisen tiedon jalkapallosta ja valmennuksesta. Toki myös minun pitää viimeistellä tutkintoni ja hankkia kaikki tarvittavat valmentajalisenssit.”

James on kiitollinen päästessään mukaan TPV:n arkeen:

”Täytyy kiittää seuran toimijoita, että tänne tuleminen oli niin helppoa, ja sain myös apua muissa käytännön asioissa. Olisi todella hienoa olla jollain lailla mukana seuran kehityksessä myös tulevaisuudessa.”