Kari Kivipelto on valmentajien koutsi
Julkaistu: 09.11.2022 07.56

Kari Kivipelto on valmentajien koutsi

Tämän vuoden alussa TPV solmi yhteistyösopimuksen TKT:n, PJK:n ja FC Kangasalan kanssa. Yhteistyön myötä seurat saivat avustusta valmennusosaamisen kehittämiseen. Seurayhteisön valmennusosaamista valittiin kehittämään kokeneet valmentajat Jussi Heimo ja Kari Kivipelto. Kari kertoo yhteistyökuvioista ja VOK-työstä, kun hommaa on takana pian vuosi.

Kari on toiminut vuodesta 1995 lähtien TKT:ssä eri tehtävissä. – Olen toiminut junioreista edustusjoukkueeseen valmentajana, ja viimeiset viitisen vuotta olen ollut valmennuspäällikkönä. Siinä ohessa olen tehnyt viimeisen vuoden valmennusosaamisen kehityshommia. Olen myös ollut Huuhkaja-liigatapahtumissa mukana, ja Eerikkilässä United-tiimien valmennusryhmissä mukana.

VOK-toiminta pitää Karin tätä nykyä kiireisenä, kun työtä uitenkin tehdään oman toimen ohessa. – Vapaaillat ovat olleet aika harvassa, mutta yhteistyö on lähtenyt mukavasti liikkeelle. Työnjako on mennyt niin, että Jussi on vastannut enemmän koulutuksesta, ja minä olen puolestani ollut kentällä – auttamassa valmentajia arjessa.

Valmentaminen ja valmentajien kouluttaminen ovat hyvin monipuolisia tehtäväkenttiä, eivätkä rajoitu pelkästään jalkapalloon. Millä tavalla tämä työ näyttäytyy Karille? – On totta, että tässä puhutaan laajoista kokonaisuuksista. Yritän auttaa valmentajia ja tuoda uusia ideoita, joilla arjesta selvitään entistäkin paremmin. On tärkeää, että harjoitukset saadaan suunniteltua niin, ettei pelaajille jää turhaa luppoaikaa. Harjoitusmetodien pitää mahdollistaa intensiivinen tekeminen heti alusta asti.

- Kaikki lähtee kuitenkin pelaajien ja valmentajien innostuksesta, joten on tärkeää, että se kipinä pidetään elossa. On suunnattoman iso merkitys, miten koutsi esiintyy, toimii ja ottaa pelaajat huomioon. Pelaamisen lisäksi joukkuetoiminta on sosiaalista kasvattamista ja kasvamista. Valmentajan oma innostus ruokkii ryhmän tekemistä, ja se on oikeastaan tässä hommassa tärkeintä.

Jalkapallon seuratyössä kasvatustyö on isossa roolissa. Miten tämä näkyy Karin roolissa? – Se on erittäin tärkeää. Omassa työssäni yritän viedä uusiin ryhmiin tietynlaista jämptiyttä: kun jotain tehdään, niin sitten myös tehdään. Erittäin iso asia valmentajalle on, että ryhmän saa toimimaan yhdessä. Harjoituksissa toimimisessa selkeät säännöt tukevat toimintatapoja, kun kaikki ne vain omaksuvat. Toiset otetaan huomioon, ja toisten tekemistä arvostetaan.

- Palaute on aina tärkeää sekä pelaajille että valmentajille, ja itse suosin sen tekemistä positiivisuuden kautta. Palautteen voi antaa monella tavalla, mutta tilannetta ja ihmistä pitää osata lukea. Kun opit tuntemaan pelaajia, tiedät mitkä toimintatavat ovat heidän kanssaan sopivia.

Mitä neuvoja annat henkilölle, jota juniorivalmentaminen kiinnostaa? – Jos asia kiehtoo ja haluat kokeilla, niin kannattaa olla seuroihin yhteydessä. Tampereella on monta seuraa, jotka ovat valmiita kouluttamaan motivoitunutta valmentajaa eteenpäin urallaan. Valmentajia ei todellakaan ole liikaa, ja Palloliitonkin iskulause kuuluu ”Jokaiselle lapselle koulutettu valmentaja”. Kouluttautuminen on tärkeää – vaikka sinulla olisi pelaajataustaa, valmentaminen on täysin oma juttunsa. Ja koulutus tuo aina lisää ideoita reppuun!

Kari Kivipelto
Ikä: 62
Perhesuhteet: Vaimo, kaksi aikuista lasta ja kolme lastenlasta, joista vanhin ollut mukana TPV:n prinssifutiksessa