Vieraskynä: Jalkapallon puolella, rasismia vastaan
Julkaistu: 19.09.2022 16.08

Vieraskynä: Jalkapallon puolella, rasismia vastaan

Teksti: Tuukka Termonen / Tammelan Voima ry.
Kuvat: Tuukka Termonen, Jouni Parkku

Sateinen päivä Paraisilla lokakuussa 2021. Kotijoukkue nöyryyttää nuorta TPV-joukkuetta sympaattisessa maalaismiljöössä. Edessä ovat PIF:n nousukarkelot, oma tippumisemme varmistui jo paljon aikaisemmin. Vaikka tunnen pientä iloa seuratessani yhteisöllisiä nousujuhlia, niin hetki on silti todella katkera. Vain kolme vuotta aikaisemmin Tammelassa riemuittiin ykköseen nousun vuoksi - nyt edessä häämöttää kausi kolmosessa.

Koko kausi 2021 oli muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta todella kivinen ja oikeastaan oli helpotus, että löysässä hirressä roikkuminen päättyi ajoissa. Kun tippuminen oli selvää, niin sai kunnolla aikaa kasata ajatuksia ja hyväksyä tosiasiat. Tässä tilanteessa on kuitenkin jotain hyvääkin. Kliseisesti voi todeta, että pohjalla ollessa tulee ainakin selväksi, keitä ovat todelliset ystäväsi. Glory hunterit ovat tuskin koskaan juosseet sankoin joukoin TPV:n perässä, mutta ainakaan enää sellaisia ei tarvitse sietää.

Oman suosikkijoukkueen viime vuosien mahalaskun muistelu on silti raskasta. Tällaisessa tilanteessa minullekin on tuonut hieman lohtua ajatella, että eihän menestys ole toki tärkeintä. Muutenhan kannattaisin jotain muuta seuraa. Voittoputkia tärkeämpiä ovat TPV:n ja kannattajaryhmän toimintatavat, arvot ja asenteet. Tämä voi kuulostaa keinotekoiselta selittelyltä, mutta laajalti kannattajia tuntevana tiedän sanojeni perustuvan vankkaan totuuspohjaan. Kannattajien arvomaailmasta korkealta löytyvät suvaitsevaisuus, tasa-arvo ja reilun pelin periaate. Voittoa ei tavoitella hinnalla millä hyvänsä ja pitkäjänteinen työ omien juniorien hyväksi koetaan tärkeänä. Olen joskus miettinyt minkälainen meteli syntyisi, jos joku epäeeettinen yritys alkaisi sponsoroida joukkuetta isolla rahalla luoden näin mahdollisuuden nopeaan menestykseen. Luulenpa, että hurraajat olisivat harvassa.

Mutta elääkö Tammelan Voima liikaa omassa kuplassaan, jossa ihmisoikeuksien näkyvä puolustaminen ja kasvissyönnin puolesta puhuminen on arkipäivää? On selvää, että ryhmämme perustajien ja aktiivisten toimijoiden asenteet vaikuttavat vahvasti toimintamme periaatteisiin. Silti sekasyöjienkään tarvitse pelätä sakinhivutusta eikä meillä kysellä puolueiden jäsenkirjoja. Meitä yhdistää jalkapallon lisäksi se, ettemme hyväksy väkivaltaista, rasistista tai seksististä käytöstä. Vastustajan kunnioittaminen on tärkeää niin katsomossa kuin kentälläkin, mustaa huumoria toki unohtamatta.

Joskus on tullut vastaan kommentteja, joiden mukaan Tammelan Voiman rasisminvastaisuus tai muu avoin mielipiteenilmaisu voi olla esteenä mukaan tulemiselle. Olemme saaneet myös kuulla, ettei politiikka kuulu urheiluun. Tämä on monitahoinen asia. Se, mitä joku voi kutsua politiikaksi on monille elämäntapa, jossa puolustetaan kaikkien ihmisten perusoikeuksia. Se kuuluu jokapäiväiseen arkeen niin käytöksen kuin kulutustottumusten osalta, eikä sitä voi rajoittaa kenttien ulkopuolelle. Emme ikävöi heitä, joille suvaitsevaisuuuden tai väkivallattomuuden periaatteet ovat este tulla Tammelan Voiman katsomonosaan.

Myös vihreällä veralla on oikeus ilmaista mielipiteensä muustakin kuin pelitapahtumista. Kotimaisessakin jalkapallossa on jo vuosia pidetty yllä Punainen kortti rasismille -teemaa. Kuitenkaan seuroissa aina ei hyväksytä kannattajista lähtöisin olevia samansuuntaisia mielenilmauksia. Tämä herättää kannattajien riveissä ristiriitaisia tunteita. Viimeistään tämän kevään sotatapahtumat ovat kuitenkin tehneet selväksi sen, että urheilu ei ole politiikasta tai ihmisoikeuksista irrallinen saareke.

Arjen murheisiin kyllästyneen kannattaa valita tänäkin kesänä pakopaikaksi kotimainen jalkapallo. Toivotankin kaikki mukaan kannustamaan TPV takaisin kohti kakkosta Tammelan Voiman värikkäässä seurassa. Nyt, jos koskaan, on hyvä hetki lyöttäytyä mukaan kannattamaan Punakonetta, jos haluaa nähdä kentällä voittavan joukkueen. Nähdään peleissä!

Tuukka Termonen
Tammelan Voima ry:n pj.
Teksti on mielipidekirjoitus eikä Tammelan Voiman virallinen kannanotto.