Muistoissamme Vesa-Matti Loiri
Julkaistu: 13.08.2022 15.06

Muistoissamme Vesa-Matti Loiri

Teksti ja lehtileike: Tapio Kalliomäki

TPV oli vuonna 1999 perustanut vammaisille lapsille ja nuorille oman Auringonnousu –nimeä kantavan jalkapallojoukkueen.

Joukkueen kummeiksi olivat lupautuneet tamperelaiset näyttelijät: Esko Roine, Heikki Vihinen ja Raimo Grönberg.

Kerätäkseen rahaa Auringonnousun toimintaan kummit päättivät yhdessä seuran kanssa järjestää Tampereen Työväen Teatterin vanhassa salissa kaksi tuntia kestävän hyväntekeväisyyskonsertin. Ensimmäisen 45 minuuttia lavan täyttivät tamperelaiset taiteilijat: Tuija Vuolle, Petra Karjalainen, Juha Junttu, Raimo Rantanen, Pablo Seppä ja Werner Bros -yhtye. Toisen tunnin ajan näyttämöllä olivat Helsingistä saapuneet Vesa-Matti Loiri; huilu ja laulu, säestäjänään kitarataiteilija Peter Lerche. Kukaan taiteilijoista ei vaatinut esiintymisestään korvausta.

Konsertin päätyttyä Vesku jäi näyttämön portaille vastaanottamaan Auringonnousun lasten kiitokset ja suosionosoitukset, samalla hän antoi haastattelun Nappulalehdelle.

Voit lukea jutun klikkaamalla kuvaa suuremmaksi. Kuvassa Vesa-Matti Loirin sylissä oleva Auringonnousu -joukkueen jäsen, silloin seitsemänvuotias Joonas Lahtinen, on tänä päivänä valmis DI ja Hervannassa teknillisen korkeakoulun toisen vuosikurssin tohtorikoulutettava.

Tampereen Pallo-Veikot ry kunnioittaa suuren ja avarasydämisen taiteilijan muistoa ja esittää syvän osanottonsa Vesa-Matti Loirin omaisille.