Talkoot ovat seuralle voimavara
Julkaistu: 17.05.2022 16.37

Talkoot ovat seuralle voimavara

Talkoilla on vahva rooli koko suomalaisessa kansanperinteessä ja elämänmenossa. Aikojen saatossa talkoilla on autettu lukemattomia eri yksilöitä ja yhteisöitä. Myös seuratoiminnassa talkoilla on suuri merkitys – se vahvistaa yhteisöllisyyttä ja yhteishenkeä. Samalla lapset ja nuoret oppivat, miten tärkeää toisten auttaminen ja yhdessä tekeminen onkaan. Vaikeimpina aikoina talkootyöllä on ollut jopa yhteiskuntaa kannatteleva vaikutus.

Urheiluseuralle ja sen tapahtumille talkootyö on suuri voimavara. Monet tapahtumat toteutetaan soveltuvin osin talkoovoimin, ja urheiluseuran taloutta talkootyö on aina vahvistanut merkittävästi. Myös TPV:lle talkootyö on suorastaan elinehto. On ehdottoman tärkeää, että TPV-yhteisö on aktiivinen seuran tapahtumien ja toimintojen toteuttamisessa – ja tästä seura on yhteisölleen kiitollinen.

TPV:n tapahtumista suurimpia ovat turnaukset, ja niissä tehtäväkenttäkin on hyvin laaja. Myös tuiki tavallisessa sarjaottelussa rooleja on paljon: lippukassa, kanttiini, terassi, järjestyshenkilö, pallotytöt ja -pojat… Tehtäviä on enemmän, kuin äkkiseltään voisi kuvitellakaan.

Kuvat: Jyri Haapanen

Kävimme haastattelemassa kentän laidalla TPV P11 Punainen -joukkueen pelaajia Pietua ja Niiloa, sekä Pietun äitiä Ainoa. Pietu ja Niilo ovat toimineet miesten edustusjoukkueen peleissä pallopoikina. Pojat ovat viihtyneet tehtävässä hyvin: - Me saatiin hyvät ohjeet pallopojan tehtävään: pallo on oltava koko ajan pelaajilla saatavana. Samalla ehtii hyvin katsomaan peliäkin. Ja homma on kivaa!

Aino on ollut edustuksen otteluissa eri tehtävissä: - Pääsin myymään lippuja, ja ottelun kuluessa olin myös kioskin puolella myymässä grillimakkaraa ja juomia. Varsinkin puoliajalla kioskilla on kova kuhina, joten siihen tarvitaan kerralla useampikin myyjä.

Ottelujärjestelyistä Ainolla on hyvää kerrottavaa: - Taustavoimilla on hyvä meininki yhtä lailla kuin itse joukkueessakin: yhteishenki on oikein mainio. Myös otteluissa asiakkaat ovat liikkeellä hyvällä fiiliksellä. Olen ilmoittautunut vapaaehtoiseksi otteluihin, sillä tuon tyyppiset jutut sujuvat hyvin.

Aino löytää talkootyöstä myös muita arvoja kuin itse talkootehtävät: – Talkoisiin osallistuminen osoittaa pienille pelaajille, että meitä aikuisia kiinnostaa joukkueiden ja seuran toiminta. Olisikin toivottavaa, että talkoolaisia olisi seuran tapahtumiin tarjolla enemmän. Siis kaikki mukaan!