Gavin Dye tuo uutta näkökulmaa TPV:hen
Julkaistu: 08.04.2023 14.59

Gavin Dye tuo uutta näkökulmaa TPV:hen

Alkuvuonna TPV:n seuravalmennukseen liittyi Gavin Dye, 29, jonka tausta on englantilaisessa jalkapallo-osaamisen kehittämisessä. TPV onkin Gavinin ensimmäinen seura saarivaltakunnan ulkopuolella. Essexistä kotoisin olevalla Gavinilla on ansioluettelossaan lukuisia klassisia englantilaisjoukkueita, joiden kehitys- ja akatemiatyöhön hän on osallistunut.

”Olen työskennellyt juuri pelaajapolkuun ja juniorien eteenpäin menoon liittyviin asioihin. Viimeisimmässä seurassani Southend Unitedissa toimin akatemiavalmentajan tehtävässä. Sitten olikin aika tutustua jalkapalloon jossain muussa maassa, ja päätin tulla tilaisuuden tullen Suomeen”, Gavin kertoo.

Suomeen Gavinin ajoi monikin asia: ”Pohjoismaat kiinnostivat minua, ja olin kuullut Suomesta paljon hyvää: miten teillä on jalkapallossa otettu isoja askelia, ja esim. maajoukkueenne on kehittynyt todella paljon. TPV:ssä keskustelin aluksi paljon Ash Civilin kanssa, ja häneltä sain alkuun erittäin hyvää tietoa joukkueen toiminnasta ja suunnasta”.

TPV:ssä Gavinilla on laaja rooli: hän on P20-joukkueen päävalmentaja, ja lisäksi tekee paljon muuta kehitystyötä. ”Teen työtä myös P17/2-joukkueen kanssa, ja lisäksi työskentelen eri-ikäisten maalivahtien kanssa. Suomen Cup -vaiheessa valmistin myös edustuksen kakkosjoukkueen Haka-j:tä vastaan, mikä on tähänastisen valmennusurani huippuhetki. Siinä ottelussa joukkue teki upean suorituksen”

Gavin on ollut tyytyväinen alkuunsa TPV:ssä ”Vaikka Englannissa tehdään tietysti joitakin asioita eri tavalla, pidän todella siitä, miten TPV:ssä toimitaan. Tuon tähän toimintaan oman näkökulmani. Totta kai monet asiat lähtevät nuoremmista pelaajista, joten kokonaisuuteen vaikuttaminen vie jonkun verran aikaa. Mutta nuorimpiin kannattaa satsata, ja tämä pätee sekä seuraan että toimintaan myös laajemmassa mittakaavassa.”

”Englannissa ollaan jalkapallon kanssa hyvin vakavissaan jo aikaisessa vaiheessa, mutta on hyvä, että siinä säilytetään myös tietty harrastuksenomaisuus ja hauskuus mukana. Toisinaan liian totinen meininki nimittäin voi viedä jalkapallosta hauskuuden. Totta kai tavoitteellisuuttakin pitää olla, kuten englantilaisessa akatemiatoiminnassa on, mutta itse pidän hyvänä, että tilaa on myös hauskanpidolle ja leikille”.

Gavin on sitä mieltä, että seuran tekemä työ on tärkeää myös muuten kuin jalkapallon kannalta: ”On tärkeää, että seura on lapsille ja nuorille luonteva ja turvallinen ympäristö harrastaa. Kyse on kuitenkin yhdessäolosta, ja vietämme paljon aikaa yhdessä.”

Entä Gavinin oma jalkapalloura: ”En pelannut tavoitteellisesti jalkapalloa kovin pitkään. Olen pelannut vuosia Sunday Leagueta (englantilainen termi amatöörijalkapallolle) ja aiemmin olin koulun joukkueessa. Sunday League on englannissa huikean iso juttu, sillä Englanti on jalkapalloyhteiskunta. Siellä näkee monenlaisia pelaajia – myös älyttömän taitavia teknisiä pelaajia, jotka eivät jostain syystä päässeet aikoinaan huipulle”.

Gavin itse aikoo päästä mahdollisimman korkealle valmentajana: ”Ei siinä ole mitään rajaa. Haluan tehdä joku päivä töitä isoissa organisaatioissa ja samalla nähdä maailmaa.”

Tervetuloa TPV:hen, Gavin!