Tammelan uuden stadionin operoinnissa mentävä jalkapallo edellä
Julkaistu: 15.03.2023 07.43

Tammelan uuden stadionin operoinnissa mentävä jalkapallo edellä

Kuva: Pohjola Rakennus / JKMM Architects

Tammelan stadionin operoinnista on käynnissä Tampereen kaupungin järjestämä hakuprosessi, jonka ensimmäisestä osasta pääsi jatkoon kolme toimijaa. TPV:n näkökulma Tammelan uuteen stadioniin on, että stadionin toimintaa on pyöritettävä jalkapallo edellä, ja Tampereen jalkapalloseurojen on puhallettava yhteen hiileen, jotta stadionin avulla saavutetaan kaikki mahdollinen tamperelaisen jalkapallon hyväksi.

”Toki on selvää, että stadionin kannattava toiminta edellyttää myös muiden kuin jalkapalloon liittyvien tapahtumien järjestämistä, mutta TPV:lle olisi joka tapauksessa mieluisaa, jos operaattorilla olisi erittäin vahva ymmärrys ja sydän jalkapallolle”, TPV:n puheenjohtaja Jouni Kaikuranta painottaa.

”Ilves ymmärtää jalkapalloon liittyvät tarpeet ja erityistoiveet, ja on lähtenyt projektiin yhteistyön kautta. Sen vuoksi TPV:n on helppo tukea Ilveksen hakemusta, ja liittyä tamperelaisten jalkapalloseurojen rintamaan stadionin operoinnin suhteen. Me olemme tehneet Ilveksen kanssa muutenkin yhteistyötä esimerkiksi Jalitsu-hallin parissa”.

TPV:lle on toki tärkeää, ettei seuran tarvitse olla liigatasolla, jotta Tammelan stadionilla olisi tulevaisuudessa mahdollista järjestää ottelutapahtumia. ”Myös sen puolesta tehdään yhteistyötä, jotta stadion olisi nimenomaan tamperelaisten seurojen yhteinen koti – tekniikka pitää kyllä siitä huolen, että ottelutapahtumissa joukkueen tunnukset ja värit ovat edustavasti esillä”.

TPV seuraa hakuprosessin jatkoa suurella mielenkiinnolla, ja toivoo ratkaisun koituvan parhaaksi Tampereen jalkapalloseuroille ja jalkapalloilulle. Tässä suhteessa voi olla naapuriseuran kanssa samoilla linjoilla seurojen välisen yhteistyön merkityksestä. TPV oli mukana jo uuden stadionin tilojen suunnitteluvaiheessa alusta asti.

Jalkapalloyhteisön keskinäinen tuki ja yhteistyö on Kaikurannalle kaiken perusta: ”Me haluamme pelata ja treenata uudella stadionilla, mutta muiden lailla me haemme keinoja, miten ottelutapahtumista saadaan tuottoja. Ilves ymmärtää tämän varmasti paremmin kuin joku jalkapalloperheen ulkopuolinen toimija. Siksi TPV on yhteisessä jalkapallorintamassa Ilveksen hakemuksen takana”.