Pertti Lundell johti TPV:n mestaruuteen 30 vuotta sitten – ”kaikki puhalsivat yhteen hiileen”
Tampereen Pallo-VeikotJulkaistu: 10.09.2024 08.39

TPV – Tampere United pe 13.9. klo 19:00

Ennakkoliput ja VIP-paketit

Markku Lindström

Tampere vuonna 1994. Pirkanmaalla alettiin tehdä nousua vuosisadan pahimmasta lamasta. TV Tampere aloitti lähetyksensä kaapelissa ja antenniverkossa. Tuomo Karila otti hopeaa Tampereella pidetyissä kreikkalais-roomalaisen painin MM-kisoissa. Jääkiekossa tamperelaisjoukkueilla oli meneillään suvantokausi.

Jalkapallossa sen sijaan jysähti. TPV vei syksyllä 1994 Suomen mestaruuden. Joukkueen nousua mestariksi pidettiin asiantuntijoiden piirissä suurena yllätyksenä. TPV:n mestaruuteen valmentaneen Pertti ”Lunkka” Lundellin mukaan joukkueella oli kunnianhimoinen tavoite, mutta siitä ei huudeltu ulospäin.

- Ennen kautta Portugalin leirillä joukkue asetti tavoitteekseen mitalin. Olisi ollut suuri pettymys, jos siihen ei olisi ylletty, Lunkka paljastaa.

Joukkueen alkukirjaimista koostettiin avainsanat Tahdonvoima, Periksiantamattomuus ja Voitontahto. Lundellin mukaan tämä ei ollut pelkkää sanahelinää, sillä joukkue oli valmis tekemään kaiken mahdollisen saavuttaakseen tavoitteensa. Pelaajat halusivat nähdä, mihin resurssit riittävät.

- Iso tekijä oli, että joukkueessa oli paljon omia junioreita, jotka olivat pelanneet jo aikaisemmin yhdessä. Sen pohjalle oli hyvä luoda kova yhteishenki. Mutta kaikkein suurin lahja porukalla oli silti harjoittelijan lahja. Tämä joukkue oli aina valmis harjoittelemaan ja tekemään töitä. Oli pitkäjänteisyyttä, kärsivällisyyttä ja suunnaton halu menestyä.

Kuvakaappaus YLE:n haastattelusta.

Lundell korostaa, että hän ei tehnyt mitään yksin. Hienon joukkueen lisäksi hänellä oli tukenaan upea tiimi.

- Kaikki puhalsivat yhteen hiileen. Kaarlo Kangasniemi oli fyysisellä puolella apunani. Kari Nikkilä oli nostanut TPV:n aladivareista liigaan, jonka jälkeen hän jäi valmennustiimiin. Lisäksi seurassa oli uskomaton yhdessä tekemisen henki. Pyyteetöntä talkootyötä tehtiin uskomattomat määrät. Tämä on varmaan viimeinen näin paljolti talkootyöhön perustuva jalkapallon Suomen mestaruus, Lunkka hehkuttaa.

Lundell korostaa, että onnistumisessa suurta roolia näytteli henkisellä puolella onnistuminen, sillä se sai joukkueen uskomaan menestykseensä.

- Me teimme manageri Kalevi Salosen kanssa edustusjoukkueen sopimukset. Kaikki pelaajat olivat minulle samanarvoisia. Ohjenuorani on, että pelaajat pitää vapauttaa, ei kahlita. Meillä joukkueen jäsenet noudattivat pelisuunnitelmaa hienosti ja kommunikoivat keskenään tehokkaasti. Pentti Hiltunen teki ison työn henkisen valmennuksen puolella. Miehet kasvoivat fyysisesti, mutta etenkin henkisesti. Suhde pelaajistoon oli rakentava, ja mielipiteet otettiin huomioon.

Lundell teki paljon yhteistyötä kollegoidensa Harri Kampmanin sekä Hannu Tourun kanssa. Kun ovet aukesivat Kampmanille Amsterdamiin, tästä oli iloa kaikille osapuolille.

- Kampman hoiti Jari Litmasen siirtoa Ajaxiin. Tästä seurasi, että Hape pääsi seuraamaan Ajaxin toimintaa Louis Van Gaalin johdolla lähempää. Tässä yhteydessä minäkin opin jalkapallosta ja pelin kehittämisestä paljon. Kävimme kausien jälkeen opiskelemassa lisää. Näin pelaajakeskeinen ajatteluni vahvistui entisestään.

TPV:n kausi huipentui 1-2 vierasvoittoon Jarosta. Voitto tuli Jari Aaltosen sekä Dionision maaleilla. Loppuvihellyksen ja mestaruuden varmistumisen jälkeen kenttä täyttyi kannattajista.

Tämän jälkeen pyöritys oli luonnollisesti hurjaa. Legendaarisella Pietarsaaren reissulla sekä pelaajat että kannattajat juhlivat antaumuksella paluumatkalla ja sen jälkeenkin. Lundellin ohjelma oli huomattavasti rauhallisempi.

- Mestaruuden ratkettua olo oli todella tyhjä. Olin hiljaisemmassa junavaunussa pitkään itsekseni ja puhaltelin hissukseen. Tampereella koin sitten mestaruuden jälkeen sykähdyttävimmän hetken.

Asemalla oli vastassa legendaarinen puheenjohtaja Eero Lindholm.

- En unohda ikinä tunnetta, kun marssimme aseman viereisen hotellin baariin juomaan tuopilliset olutta. Molemmilla oli vesi silmässä. Eero oli tehnyt pitkän työn TPV:n hyväksi, ja mestaruus oli palkinto meille molemmille. Eero jos kuka ansaitsisi patsaan jalkapallon ja seuran eteen tehdystä työstä, Lunkka julistaa.

Lundell ei lähtenyt joukkueen kanssa yökerhoon, vaan vetäytyi hotellihuoneeseen nukkumaan.

- Olin sen verran loppu, ettei miehestä irronnut enempää.

Nykyään Lunkka viettää tyytyväisenä perhekeskeistä eläkeläisen elämää. Kun ennen mentiin jalkapallo edellä, nykyelämää vietetään oman perheen kalenterin mukaan.

- Jäin vuonna 2010 kotiin, jolloin päätin, ettei minua liikuta tästä eteenpäin muu kuin oma perhe. Kymmeneen vuoteen en ole vetänyt yhtään treeniä. Kun valmennukseen loppuu intohimo, on aika laittaa pillit pussiin. Pelaajille ei voi vetää mitään roolia, vaan pitää olla valmis antamaan kaikkensa. Kun siihen ei enää pysty, niin sitten päivät ovat täynnä.

Nykyhetkeä valmentajamestari kuvaa upeaksi elämänvaiheeksi.

- Olen orientoitunut vaarin hommiin. Teen sitä, mikä tuntuu sydämessä oikealta. Elin jalkapalloa viisikymmentä vuotta ensin pelaajana ja sitten valmentajana. Kilometrejä tuli auton mittariin uskomaton määrä. Sitten se oli ohi. Olen tyytyväinen, kun saan elää perheen kanssa näinkin terveenä, Lunkka päättää.

Tule verestämään muistoja ja hankkimaan uusia elämyksiä Tammelaan!

TPV – Tampere United pe 13.9. klo 19:00
Ennakkoliput ja VIP-paketit

Liput A-katsomoon 13€/9€ ennakkoon. 16€/9€ portilta.
VIP-lippu 70€

Huomaa suurta suosiota saanut VIP-paketti, johon sisältyy:
- Pääsy 3. kerroksen VIP-tiloihin, jossa oma baari ja wc-tilat.
- VIP-tiloihin oma kulku Salhojankadun puoleisesta päädystä.
- Myös VIP-tiloista ottelun seuraaminen on mahdollista.
- Buffet-ruokailu ja ruokajuomat 2 kpl - Istumapaikat loistavilla paikoilla
- Muu VIP-ohjelma (Tie Mestariksi -94 dokumentti, haastattelut)
- VIP-osasto aukeaa klo 17:30

Pariisinperunat L, M, G