Karim Benlamine teki itselleen jalkapallosta työn
Tampereen Pallo-VeikotJulkaistu: 29.11.2023 09.08

Karim Benlamine teki itselleen jalkapallosta työn

"Asetin itselleni aikoinaan kunnianhimoisen tavoitteen tehdä jalkapallosta itselleni työn, ja nyt se toteutuu.”

Karim Benlamine on tuttu valmentaja TPV-perheelle jo vuosien ajalta. Kentän laidalla oman työnsä ohessa ahkeroinut valmentaja aloittaa seurassa jo kuudetta kauttaan, ja joulukuun alusta Karim aloittaa päätoimisena junioripäällikkönä: miehen vastuulla ovat tärkeät ikäluokat P7-P12.

”Aloitin TPV:ssä apuvalmentajana, ja toisella kaudella olin jo vastuuvalmentaja. Olen samalla opiskellut valmentamista, ja nyt olisi tarkoitus suorittaa UEFA B -kurssi. Innostus on kova itsensä kehittämiseen työn ohella.”

Karimin vastuualueisiin kuuluu edellä mainittujen ikäluokkien toiminnan sekä valmennusosaamisen kehittäminen. Myös junioripolun kehittäminen ja laatuun tähtäävä työ on iso osa Karimin uusia vastuita. Todennäköisesti Karim tulee tarjoamaan osaamistaan myös harrastepuolen kehittämiseen. Petri Taskisella on vastuullaan ikäluokat P13:sta ylöspäin.

”Haluan tartuttaa kaikkiin joukkueisiin saman innostuksen, jotta toiminta on varmasti laadukasta ja seuran arvojen mukaista. Täytyy muistaa, että meillä on iso vastuu, sillä lajivalmennuksen lisäksi suoritamme tärkeää kasvatustoimintaa. Lapset ovat siis toiminnan keskiössä, ja heidät otetaan kokonaisuutena huomioon.”

Kokoaikainen työ keventää Karimin kuormaa huomattavasti, sillä aikaisemmin päivät ovat olleet pitkiä:

”Aikaisemmin olen päivätyön jälkeen ollut vetämässä kaksia treenejä, eikä vapaailtoja ole ollut käytännössä ollenkaan. Ei niitä varmaan ole jatkossakaan, mutta ehkä aamuisin on rauhallisempaa”, Karim naurahtaa.

Lasten kanssa toimimisesta Karimilla on pitkä kokemus, mistä on hyötyä myös seuratyössä. Aikaisempi työ kehitysvammaisten lasten kuntoutuksen parissa on valmistanut tuleviin haasteisiin:

”Työkokemukseni auttaa esimerkiksi lasten vahvuuksien etsimisessä, innostamisessa ja yleensäkin henkisellä puolella. Samalla kun lapset saadaan innostumaan jalkapallosta ja liikkumisesta, opetellaan yhdessä tärkeitä sosiaalisia ja vuorovaikutukseen liittyviä taitoja. Tämän ohella saadaan vahvistettua lasten itseluottamusta.”

Entä miten TPV on muuttunut ja kehittynyt Karimin valmennusvuosien aikana?

”Seurassa on panostettu lujasti juniorityöhön, mikä näkyy jokapäiväisessä toiminnassa. Itse pääsen nyt kehittämään lapsuusvaiheen toimintaa. Oma tavoitteeni on tukea joukkueiden valmentajia parhaani mukaan, ja viettää kentän laidalla mahdollisimman paljon aikaa”.

Erityisen tärkeää Karimin mielestä on myös seurayhteistyö. Tarkoitus on samalla toimia koko alueen jalkapallon hyväksi:

”Hyvät välit naapuriseuroihin ovat edellytys tärkeälle yhteistyölle, josta kaikki hyötyvät. Tampereen jalkapallolle on eduksi, että vahvoja, laadukasta työtä tekeviä seuroja on useampia.”

Uusia valmentajia on lähtenyt matkaan mukavasti, mutta lisääkin tarvitaan:

”Uuden ikäluokan myötä vanhempia lähtee toimintaan mukaan. Kyseessä on vapaaehtoistoiminta, ja meidän on seurana koko ajan kasvatettava uusia valmentajia. Aina toki tarvitaan lisää valmentajia, jotka tekevät isolla sydämellä lasten eteen töitä. Valmentajille on myös välitöntä tukea tarjolla.”

Karimin tavoite on, että TPV on entistä houkuttelevampi ja luotettava seura jalkapallon harrastamiseen:

”Me ollaan hyvä paikka kasvaa ihmisinä ja kehittyä jalkapalloilijana. Meillä on merkittävä rooli näiden lasten elämässä. Tavoite on kasvattaa lapsia ihmisinä ja jalkapalloilijoina, ja se on iso juttu.”