TPV ratkaisi nousun loppuhetkillä – katso kuvakimara!
Julkaistu: 02.10.2023 13.20

TPV ratkaisi nousun loppuhetkillä – katso kuvakimara!

TPV:n miesten edustusjoukkueen voitto Tampere Unitedin kakkosjoukkueesta ratkaisi lauantaina joukkueen nousun Kakkoseen kaudeksi 2024. Itse ottelu oli kaikkea muuta kuin helppo, vaikka TPV hallitsi tapahtumia alusta loppuun asti. Tampere Unitedin puolustus teki hartiavoimin töitä, ja vaikka muutama vaarallinen maalipaikka tulikin, niin voittopuolisesti TamU onnistui poistamaan pallon vaara-alueelta nopeasti.

Ottelun loppu aiheutti Punakoneen kannattajissa harmaita hiuksia, sillä United meni vastoin pelitapahtumia johtoon viisi minuuttia ennen täyttä aikaa. Tasoitus tuli jo TPV:n seuraavassa hyökkäyksessä, kun Akseli Keso sai pallon makeaan paikkaan ja laukaisi pelivälineen rauhassa tyhjään maaliin. Lisäajalla näytti jo siltä, että pisteet tullaan tasaamaan, mutta 95. minuutilla Miika Ekmarkia rikottiin kulmatilanteessa boksin sisällä. Pallon vei pilkulle Tuomas Lehti, joka ei erehtynyt, vaan laukaisi Punakoneelle voittomaalin.

Maali käynnisti Pyynikillä kovat juhlat, sillä valtaosa katsojista oli Punakoneen kannattajia. Osuman jälkeen yksi purku riitti sinetöimään voiton Punakoneelle, ja koko TPV-yhteisö osallistui riemuun kentän laidalla. Tampere Unitedille on annettava tunnustusta kovasta taistelusta, ja hyvähenkisestä sekä reilusta ottelusta.

Heti ottelun tauottua oli aika kysyä joukkueen kapteenilta Juho Mattilalta tuoreet tunnot:

”Varsinkin tuo loppu huomioiden oli kyllä aikamoinen trilleri. Aika iso kivi vierähti sydämeltä ottelun päätyttyä. Tässä on tehty melkein kaksi vuotta kovasti hommia tämän eteen, ja nyt siitä työstä tuli palkinto. Todella siistiä! Tänään juhlitaan, mutta sitten keskitytään viimeiseen peliin, joka tietenkin vedetään täysillä.”

Päävalmentaja Ash Civil oli onnensa kukkuloilla nousun ratkettua:

”Peli oli paikoitellen kaoottinen, ja siitä tuli juuri sellainen, mitä emme halunneet. Mutta ehkä olimme oppineet aikaisemmista vastaavanlaisista peleistä. Kaikki ovat olleet niin upeita: joukkue, sen taustahenkilöt, kannattajat ja tyttöystävänikin on tukenut minua täysin. Ja täytyy antaa tunnustusta NoPSille, joka on pitänyt meitä koko loppukauden varpaillamme. Tämän ottelun loppuratkaisu on juuri sitä, miksi jalkapallo on niin hieno peli.”

Loppuhetket koettelivat myös valmentajan hermoja:

”Oli pakko katsoa Tuopin rankkari, vaikka kieltämättä olisi ollut helpompaa kääntää katse pois. Tämä on kyllä upea huipennus kahdelle työteliäälle vuodelle. Joukkue oppi viime kaudesta paljon, ja tällä kaudella fokus on saatu pidettyä aina seuraavassa pelissä. Joukkue on vetänyt ottelut täysillä loppuun asti, ja maaleja on tehty päätösvihellyksiin asti. Se kertoo siitä, miten kovaa joukkue on treenannut, miten hyvässä kunnossa se on, ja millainen mentaliteetti sillä on. On ollut ilo työskennellä näin hienojen ihmisten kanssa, ja maanantaina jatkamme työtä kohti viimeistä ottelua.”

Kiitos upeasta työstä – Punakone näytti vahvuutensa, ja se palkittiin sarjanousulla.

Ensi lauantaina Kaupissa klo 16:00 laitetaan kausi pakettiin – vastassa on Loiske.

Jyri Haapasen kuvakimara välittää lauantain nousutunnelmat mainiosti.

TamU/2 – TPV 1-2 (0-0)
84’ 1-0 Jalasvaara