TPV:n pelaajapolku
Julkaistu: 01.08.2021 17.00

TPV:n pelaajapolku

TPV järjestää toimintaa 3-vuotiaista lähtien. Kesällä pidettävä Prinssi- ja prinsessafutis tarjoaa tytöille ja pojille ensikosketuksen jalkapalloon. Sieltä lapsen on mahdollista jatkaa Futisklubin kesätoimintaan tai ympärivuotiseen ikäkausitoimintaan. Ensimmäiset ikäkausijoukkueet muodostetaan 8-vuotiaille.

6-11-vuotiaiden Lapsuusvaiheen tärkein tehtävä on sytyttää lapsessa rakkaus jalkapalloon ja liikuntaan. Harjoittelun painopiste on yksilön lajitaidoissa (minä ja pallo) ja liikunnallisissa perustaidoissa. Vaiheen loppupuolella aletaan harjoitella kahden pelaajan yhteistyötä (minä, pallo ja kaveri). 6-8-vuotiaat harjoittelevat 1-2 kertaa viikossa, 9-10-vuotiaat 2-3 kertaa viikossa, 11-vuotiaat pääsääntöisesti 3 kertaa viikossa.

12-15-vuotiaiden Nuoruusvaiheessa päätavoite on kasvattaa lajirakkautta kohti intohimoa jalkapalloa ja harjoittelua kohtaan. Tässä vaiheessa pelaajien välillä on isoja fyysisiä eroja, joten yksilön kehitystaso on otettava harjoittelussa huomioon. Taktisesti siirrytään kohti joukkueen linjan pelaamista sekä linjojen yhteistyötä. Pelaajille opetetaan joukkueena toimimista ja tehdään pohjatyötä, joka mahdollistaa kasvamisen urheilijaksi. 12-15-vuotiaat harjoittelevat 3-4 kertaa viikossa.

16-20-vuotiaiden Huippuvaiheessa pelaajia kasvatetaan urheilijaksi. Joukkuepelaamisen opettelu on harjoittelun keskiössä. Pelaajat oppivat kilpailemaan ja suorituskyvyllä sekä tuloksilla on suurempi merkitys. TPV:n tavoite on tarjota urheilijaksi haluaville toimintaympäristö, jossa omien rajojen hakeminen on mahdollista. 16-20-vuotiaat harjoittelevat 4-5 kertaa viikossa.

Edustusjoukkue on paikka, jossa jalkapalloon intohimoisesti suhtautuvat pelaajat voivat kehittää itseään. Joukkueen menestys on tärkeä asia ja kilpailullisuuden avulla on tarkoitus luoda ympäristö, joka tukee yksilön kehittymistä pelaajana. TPV ei tällä hetkellä pysty tarjoamaan ammattilaisympäristöä, joten on tärkeää luoda kontakteja, joiden avulla siirtyminen ammattilaisuuteen on mahdollista.

TPV:n kaupunginosatoiminta Futisklubi päättyy 12-vuoden iässä. Tämän jälkeen pyrkimyksenä on muodostaa ns. Vihreitä joukkueita eli ympärivuotista harrastetoimintaa, jossa tärkein tavoite on liikunnasta ja jalkapallosta nauttiminen. Vihreät joukkueet harjoittelevat pääsääntöisesti 2 kertaa viikossa. Koko TPV:n toiminnan keskeisin tavoite on luoda lapsille ja nuorille pohjaa elinikäistä liikuntaharrastusta varten. TPV:llä on myös ikämiesjoukkueita, jotka omalta osaltaan tukevat tätä tavoitetta.

TPV:llä on tällä hetkellä 3 yhteistyöseuraa. PJK, TKT ja FC Kangasala ovat olleet TPV:n yhteistyöseuroja jo vuosia Nuoruus- ja Huippuvaiheessa. Tavoitteena on saada seurojen pelaajille mahdollisuuksia pelata yksilön kannalta sopivan tasoisia pelejä. Myös valmentajakoulutusyhteistyö on ollut laajaa.