2 peliä 2 voittoa!
Julkaistu: 22.06.2021 14.28

2 peliä 2 voittoa!

Otteluraportti TPS/2 – TPV 19.6. 2021

Turku, TPS, Impivaara, helle. Klassinen yhdistelmä toivotti TPV:n naiset tervetulleeksi etukäteisveikkailuissa kärkipään kahinaan lauantaina. Vuorolistat olivat tehneet tänään temput vierailijoille ja todella raastavaan olosuhteeseen lähdettiin vain kahden vaihtopelaajan voimin.

Ottelu alkoi vierasjoukkueen hallinnassa. Erityisesti tiukka vastaprässi aiheutti aiheutti hankaluuksia TPS:lle. Alun paras paikka aukesi Annette Korinille, kun vahvan koko joukkueen pallollisen vaiheen jälkeen Sini Ruponen ja Essi Vilonen puhkoivat laidan tilanteen päätyessä Ruposen matalaan keskitykseen. Korin liikkui maalille oikea-aikaisesti,mutta kosketus palloon jäi millin liian ohkaiseksi ja näin pallo päätyi takatolpasta ohi. Upeasti pelattu hyökkäys kuitenkin.

Toinen maalipaikka nähtiin hieman tämän jälkeen, kun Sini Lauermaa murtautui boksiin ja lähti kääntämään palloa keskelle. Juuri syöttöhetkellä TPS puolustus kuitenkin liukui hieman holtittomasti tilanteeseen ja Lauermaan kääntö pallon sekä nilkkojen rytistessä epäonnistui. Tämän jälkeen ottelu tasoittui ja myös TPS pääsi hyökkäämään pariin otteeseen. Mitään vaarallista näistä ei kuitenkaan vielä syntynyt TPV-puolustuksen pelatessa todella korkealla tasolla.

Ottelun ensimmäinen maali nähtiin minuutilla numero 19. Niina Huotarin lähettämä pidempi avaus osui häränsilmään ja Sini Lauermaa pääsi juoksemaan taustalle. Varma ja tyyliä täynnä oleva suoritus, leikkaus keskelle ja pallo alakulmaan. Upea näyte niin osallisilta, kuin myös koko joukkueen monipuolisesta hyökkäyspelistä.

28-29 minuuteilla nähtiin vikkelä Esra Erden. Ensin Korin pelasi Erdenin pystyyn ja tämän viuhuva laukaus painui hieman yli takayläkulman. Minuuttia myöhemmin Erden sai riistettyä pallon täsmälleen samassa kohdassa ja tällä kertaa Erden ei epäonnistunut. Vielä hieman voimaa lisää palloon taakse ja todella tarkasti kohti maalin alakulmaa. Niin nopeasti pallo liikkui, että sen käyminen maalissa jouduttiin tarkastamaan avustavalta.

” Esra, nopea kertaus maalista”:

” Eipä siinä, vastustajan pakeille kävi syöttöhassi johon pääsin iskeen ja sain siinä juostessa sit miettiä kumpaan kulmaan sitä sijottas, vasen toimi tällä kertaa. ”

Jakson loppupuolella kummallekin joukkueelle siunaantui Vielä pari aihiota, mutta mitään erityisen vaarallista paikkaa ei enää nähty. Näin tauolle vieraiden 0-2 johdossa

Toinen jakso alkoi siitä, mihin ensimmäinen jäi. Hienoinen TPV:n hallinta ei kuitenkaan johtanut vaarallisiin paikkoihin. Linjan taakse tarkoitetut syötöt jäivät poikkeuksetta TPS toppareiden ulottuville ja toisaalta hallinnasta puuttui tarvittava maltti. Kotijoukkue pääsi jakson aikana laukomaan parikin vaarallista kaukolaukausta,jotka TPV:n maalilla tänään kauden ensiesiintymisen tehnyt Veera Kaarela kuitenkin hoiti.

Vaarallisin laukaus kumahti Kaarelan käsien kautta ylärimaan. Ottelun mykistävin hetki nähtiin noin tunnin kohdalla, kun Joga Bonito saapui hetkeksi Impivaaraan. TPV:n pitkähkö palloralli pelattiin Erdenin jalkaan, joka pelasi oikea-aikaisen liikkeen tehneen Emmi Karjanlahden pystyyn suorastaan hämmentävän täydellisellä pikku chipillä. Karjanlahti ajoi juoksun päätyyn ja käänsi kovan pallon maalille, johon Vilonen ajoitti juoksunsa upeasti. Essi ei kuitenkaan tällä kertaa saanut laukausta painettua alas vaan pallo painui tuhatta ja sataa aina päätyverkkoon asti.

Ennen viimeistä Cooling breakkia TPS nosti reilusti pelaajia ylös ja alkoi hallita ottelutapahtumia. TPV puolusti sinnikkäästi,mutta oli pakotettu reagoimaan Turkulaiseen vyöryyn. Vastahyökkäyksestä TPV sai mainion paikan, kun läpi ottelun vahvasti töitä tehnyt Riikka Winter juoksi pallon kanssa pystyyn. Päivän suurin tuomarivirhe näki kuitenkin päivänvalon, kun puolustaja kolasi Winterin takaapäin nurin rankkarivihellyksen kuitenkaan soimatta.

Tästä eteenpäin ottelu pelattiin loppuun TPV:n puolustusalueella. TPS vyörytti kerta toisensa jälkeen palloa kohti punaisten maalia, mutta ei onnistunut murtamaan vahvaa puolustusta.

Kavennusmaali Turkulaisille tuli erikoistilanteesta ja tarkemmin sivuvaparista. Läpi ottelun edukseen esiintynyt Amalia Aarnio lähetti kerrassaan hyvän vaparin taka-alueelle, josta Terhi Ristolainen viimeisteli helposti, mutta tyylikkäästi. Rauhallinen sijoitus painui ohi Kaarelan alakulmaan. Ottelun kuva jatkui samanlaisena aina loppuun asti. TPV sai puolustuspakettinsa kuntoon ja TPS ei vaarallisille paikalle enää päässyt. Lopun kulmaralli toi vielä jännitystä peliin, mutta TPV voitti näistä palloista jokaisen.

Ottelu vihellettiin päättyneeksi kahden lisäaikaminuutin jälkeen vieraiden riemukkaaseen 1-2 voittoon.

Valmentaja Lepistö, ajatukset heti pelin jälkeen:

Ensimmäinen jakso oikein hyvä. Tiedettiin, että älykäs pitää tänään olla,jos voitosta halutaan taistella. Tärkeää, että päästiin alussa johtoon, koska olosuhde tuli vastustajan laajaa kokoonpanoa paremmin. Toisella jaksolla meillä maltti loppui kesken ja pidemmällä hallinnalla oltaisiin saatu myös TPS väsymään. Jouduttiin tekemään isoja taktisia muutoksia peliin, kun TPS käytti 7 vaihtoa ja jaksoi painaa pelin loppuun asti. Onneksi pelaajat omaksuivat tuon ajoissa ja taistelivat joka tilanteen loppuun asti. Hieno voitto ja kyllä rehellisesti tuota voi ansaittuna pitää. Erityismaininta tuomareille. Pitkään olen naisten pelejä seurannut ja koskaan aiemmin ei ole näin hyvin vihelletty selkään ajamisia. Monella dumarilla liigaa myöden olisi paljon oppimista tämän pelin viheltäjiltä.

TPV palkitsi ottelun parhaana pelaajana upean maalin tehneen ja paljon töitä raataneen Sini Lauermaan

Kaksi peliä,kaksi voittoa. TPV naiset jakavat lohkon piikkipaikan ja kohtaavat seuraavassa ottelussaan Liedon Pallon 4.7. Kaukajärvellä

(Kuva ei ole Turusta)