HEI

TPV - Lieto  1 - 0

Kaukajärvi TN

Kauden kolmas!

Joukkueen kolmas ottelu pelattiin sunnuntaina 4.7. Kaukajärven tekonurmella. Vastaansa TPV sai täksi kaudeksi sarjaan nousseen Liedon Pallon. Lähtökohdat otteluun olivat siis selkeät; kauden kahdella voitolla aloittanut kotijoukkue vastaan joukkue, jolla vain voitettavaa.

Ottelun kulku oli selvillä n. kahden minuutin pelin jälkeen. Lieto oli valinnut lähestymistavakseen vetäytymisen todella alas vastahyökkäyksillä hyökäten. Kotijoukkue ei tästä liiemmin hämmentynyt vaan alkoi liikuttamaan vastustajan muotoa ja etsimään ratkaisevaa väylää maalipaikan luomiselle.

Kuten niin usein, osoittautui ”bussin” murtaminen tälläkin kertaa erittäin haastavaksi tehtäväksi. Kotijoukkue loi kyllä riittävästi maalipaikkoja, mutta ei jatkuvana vyörynä. Maalipaikoissaan TPV oli tänään hieman huolimaton ja pehmeä. Myöskään joukkueen tavaramerkiksi kahden pelin perusteella muodostunut vastaprässi ei toiminut entiseen malliin etäisyyksien kasvaessa. Näin ollen Lieto pääsi purkamaan painetta pitkillä avauksilla ja kasaamaan muotonsa uudestaan. Kaikesta painostuksesta huolimatta ei TPV onnistunut tekemään maalia ja ja näin tauolle siirryttiin lukemissa 0-0.

Tauolta kentälle asteli selvästi aggressiivisempi TPV. Peli jatkui samanlaisena, mutta nyt ei enää Lietolaisia päästetty helpolla omiin pallollisiin yrityksiin. Paine vieraiden päädyssä kasvoi hetki hetkeltä ja myös maalipaikkoja syntyi, mutta näissä laulu oli sama kuin ensimmäisellä jaksolla. Laukaukset painuivat yli ja jäivät poikkeuksetta liian kevyiksi. Myös erikoistilanteiden määrä alkoi kasvamaan, mutta muutamasta hyvästä yrityksestä huolimatta ei näistäkään kotijoukkueen vapauttavaa ensimmäistä maalia nähty.

Kellon edettyä jo viimeiselle lisäaikaminuutille oli ottelu kaikkea muuta, kuin ohi. Pari kertaa aiemmin ottelun aikana Liedon puolustuslinja oli jäänyt hieman turhan ylös oman harppuunahyökkäyksen jälkeen. Pari edellistä yritystä näihin tiloihin syöttämiseen oli epäonnistunut, mutta kuuluisa kolmas kerta tällä kertaa todellakin toimi. Niina Huotarin lähettämä tyylikäs syöttö löysi pystyyn liikkuneen Esra Erdenin joka löysi vielä yhden lisävaihteen. Liedon puolustus häiritsi, roikkui ja yritti kaikkensa, mutta Erden voitti tilanteensa juuri oikealla hetkellä. Pallo liukumalla maalin yläkulmaan ja kauden tähän astisista tuuletuksista villein oli aika näyttää kotiyleisön edessä. Suuri helpotus koko joukkueelle näkyi hyvän aikaa kentällä. Päätösvihellys soi heti vieraiden aloitettua pelin keskiympyrästä.

Valmentaja Lepistö jakoi maalitilanteesta kunniaa pelaajille: ” Oli tiedossa tuo mahdollisuus. Topparit tässä suuressa osassa, Pohjoismäki tuon tilan näki jo ensimmäisellä jaksolla ja vinkkasi sen hyökkääjille. Montaa kertaa se ei toisella jaksolla auennut, mutta onneksi kerta riitti tänään”

"Esra, kolmas peli, kolmas näyttävä maali. Mistä on vire löytynyt?"

”Joka pelissä ollaan saatu tarpeeksi paikkoja luotua. Kivahan siinä on hyökkääjän olla ja auttaa joukkuetta sitten omalla tavalla.

"Tänään oli katsomossa nuoria pelaajanalkuja, jotka tuntuivat oman suosikkinsa löytäneen. Onko vinkkejä nuorille TPV:n hyökkääjän aluille?"

” Pitää tykätä maalinteosta ja tehokkuutta pitää kehittää koko ajan. Hasseja tulee kaikille, mutta loputtomiin ei pidä ohi tai yli vedellä. Töitä pitää tehdä paljon ja auttaa joukkuetta myös puolustamisessa. Sitä kautta saa enemmän palloja ja pääsee yrittämään maalintekoa. Mahdollisuudet nousee aina, kun onnistuu tekemään kavereista parempia.

Kauden kolmas voitto takana ja jälleen oma maali puhtaana. TPV:n puolustuslinjaan on ilmestynyt pitkästä aikaa tuttu näky.

"Niina Huotari, näyttää siltä että puolustuspeli Anniina Pohjoismäen kanssa toimii hyvin?"

”Ehdottomasti joo. Hyvin on lähtenyt pelaaminen sujumaan siihen nähden, että pari kautta olin vähän vähemmällä pelaamisella. Apan kanssa on helppoa ja luontevaa pelata, paljon tulee hyvää ohjaamista ja luetaan tilanteita samalla tavalla. Paljon koen kuitenkin parantamisen varaa vielä olevan.”

Tänään pelissä nähtiin myös iloinen uusi tuttavuus, kun hienon liigauran pelannut Iida Laakkonen pelasi ensimmäisen ottelun TPV:n punaisissa.

"Tervetuloa TPV:hen Iida, millaisia fiiliksiä jäi pelistä ja joukkueesta?"

” Joukkue on aivan mahtava, hauskoja tyyppejä ja tosi taitavia pelaajia. Kaikissa yhteisissä tapahtumissa on positiivinen ja rento meininki. Pelistä jäi hyvä fiilis, vaikka maalia saatiinkin hieman odotella. Pitihän yleisöä vähän jännityksessä pitää. Pari kautta jäi välistä, joten todella kiva oli päästä pelaamaan. Nautin joka hetkestä, vaikka vähän meinasi helteessä alkaa painamaan.”

Näin tällä kertaa. Kaikki pelit huomioiden tämä oli TPV:lle vasta kauden kolmas peli ja suunta on selvästi oikea. Näitä pelejä kannattaa todellakin seurata.

Ottelun jälkeen palkittiin seuramme Veteraanijaoston lahjoittamilla parhaan pelaajan palkinnoilla Liedon maalia ansiokkaasti vartioinut Emilia Lintula ja kotijoukkueen keskikentällä väkkäränä pyörinyt Iida Laakkonen.

Tulospalvelu / Naisten Kakkonen: TPV - Lieto

TPV:n kokoonpano:
Ilmivalta Pinja | MV
Huotari Niina
Pohjoismäki Anniina | C
Erden Esra
Lauermaa Sini
Laakkonen Iida
Korin Annette -> Turja Elina 77'
Winter Riikka
Ruponen Sini -> Savikko Venla 75'
Winter Erika -> Kurki Salla 76'
Vilonen Essi - > Saarinen Joana 75'

Seuraavan kerran TPV nähdään Tampereella ensi tiistaina harvinaisessa herkussa eli vieraspelissä kotikaupungissa. Derby! Ottelu TKT:ta vastaan alkaa Ahvenisjärvi 2:lla klo.20.10. Retkituoli mukaan ja paikalle.

Tilastot

Lieto