Vuoden ensimmäinen kotiottelu!
Julkaistu: 13.06.2021 21.41

Vuoden ensimmäinen kotiottelu!

Otteluraportti TPV- SeMi 12.6.2021

TPV:n naisten kausi potkaistiin käyntiin sateisella Lamminpään kentällä. Vastaansa TPV sai Seinäjoen SeMin. Edelliskauden päätteeksi SeMi nousi kakkoseen ja rakentaa nyt Seinäjoelle menestyvää toimintaa myös naisten puolelle.

Ottelu alkoi hieman hermostuneissa merkeissä. Kotijoukkueen ottelutuntuman puute sekä vastustajan ennakkoluuloton suhtautuminen pakotti TPV:n hieman hätäisiin ratkaisuihin ja näin ollen ottelu eteni tasaisissa merkeissä ensimmäisen vartin. Jakson edetessä tuli kuitenkin koko ajan selvemmäksi se, että TPV on ottelun hallitsevampi osapuoli. Vaarallisia hyökkäysaihioita alkoi syntymään enemmän ja enemmän erityisesti laitojen kautta. Kotijoukkueen pidentäessä pallonhallintajaksojaan alkoi vierailija viihtymään enemmän sääntöjen rajamailla.Näistä seurannut Sini Lauermaan antama kierteinen vapari painui niukasti takatolpan ohi. Myös vierailija sai omat mahdollisuutensa vastahyökkäyksistä, mutta kotijoukkueen alakerta Niina Huotarin ja Anniina Pohjoismäen johdolla hoitivat nämä todella tyylikkäästi.

Ottelun avausmaali nähtiin jakson puolen välin jälkeen, kun Esra Erden siirsi pallon Lauermaalle ja tämä ajoi kohti maalia ja laukoi. Kova laukaus painui vastustamattomasti maalin alakulmaan. Kauden avausmaali oli nähty ja joukkueesta pystyi aistimaan vapautuneisuuden. Tämän jälkeen päivän parempaa joukkuetta ei tarvinnut enää kenenkään arvuutella. TPV hallitsi palloa, prässäsi sen nopeasti takaisin ja painoi hyökkäyksiä maalille asti. Seuraavan kerran käsiä nostettiin taivasta kohden 31.minuutilla, kun Essi Vilonen haistoi maalipaikan Erdenin tilanteen paluupallosta. Varma sijoitus maaliverkkoon ja peli kotijoukkueelle 2-0. Ottelun kolmas ja jakson viimeinen maali nähtiin vikkelän Erdenin toimesta. Juonikas kaukolaukaus löysi tiensä aivan maalin etuyläkulmaan. Ottelun komein maali syntyi 33. minuutilla. Jakson lopun kotijoukkue kontrolloi palloa ja tyytyi tilanteeseen. Tauolle lähdettiin TPV:n johdossa 3-0.

Tauon jälkeen vieraat tulivat kentälle terävästi ja laittoivat kaiken peliin. Iso kunnioitus taistelumentaliteetista. Kotijoukkue selvisi rynnistyksestä ja sai pelin taas kontrolliinsa, tällä kertaa puolustamalla todella laadukkaasti ja tiiviisti. TPV väläytti vastahyökkäysosaamista ottelun 56. minutilla, kun Vilonen käynnisti vastahyökkäyksen ja pelasi punaisiin palanneen Jenni Kantasen pystyyn. Kantanen otti pallon mukaansa ja ajoi nopealla liikkeellä päätyyn. Laadukas keskitys löysi maalilla vapaana olleet Lauermaan sekä ensimmäisen pelinsä TPV:ssä pelanneen Erika Winterin. Viimeistelijäksi tilanteessa päätyi Lauermaa, joka sijoitti pallon varmasti verkkoon, 4-0. Tämän jälkeen vieraiden vauhti hieman hyytyi ja samalla kotijoukkue jatkoi ottelun hallitsemista puolustaen.

65’ ja 70’ minuuteilla kotijoukkue teki yhteensä neljä vaihtoa, joissa kentälle juoksivat Salla Kurki, Elina Turja, Joana Saarinen sekä talvella VJS:n riveistä TPV:n paitaan siirtynyt Suvi Taivassalo. Vaihtojen jälkeen nähtiin vielä yksi maali, kun TPV:n Elina Turja tavoitti pystysyötön oikealla laidalla ja antoi todella upean keskityksen maalille liikkuneelle Joana ”Kirppu” Saariselle. Varma viimeistely ja vähän vielä karkkia yleisölle. Ottelu lopetettiin vielä tyylikkääseen suoritukseen, kun kotijoukkueen keskittymisen hieman herpaantuessa sai vierailija luotua hyvän maalipaikan. Läpi ottelun hienosti pelannut TPV:n maalivahti Pinja Ilmivalta venyi todella hämmentävään yhden käden torjuntaan ja varmisti joukkueen nollapelin. Ilmivalta palkittiin myös kotijoukkueen parhaana pelaajana.

TPV valmentaja Mikko Lepistö, mitkä tunnelmat pelistä jäi?

Nolla harjoituspeliä ja aivan liian vähän yhteisiä tapahtumia ja siitä huolimatta paljon kypsyyttä pelissä. Kyky kontrolloida peliä eri tavoin lähti toimimaan yllättävän nopeasti. Älykkäät ja kokeneet pelaajat pystyvät tällaiseen. Laitapakkeina tänään pelasi pelaajat, joiden kanssa ollaan koko harjoituskausi harjoiteltu keksikenttinä. Nyt viime hetken sairastumiset pakottivat muutoksiin ja Winter sekä Korin vastasivat huutoon, todella ylpeä saa olla tälläisestä suhtautumisesta. Joukkueesta huokunut positiivinen ilmapiiri saa kokeneemmankin valmentajan heltymään. Tälläinen olemus mahdollistaa upeat esitykset myös jatkossa. SeMille kaikki kunnia, vahva ja yritteliäs joukkue oli tänään vastassa.

Kiitos kaikille kannattajille. TPV tarjosi tänään loisteliaita suorituksia ja kuului yleisöstä pari kertaa jopa pieni kohahdus, kun pelaajat väläyttelivät taitojaan. Toivottavasti tämä yhtälö toteutuu tällä kaudella vielä useasti.

Seuraavan kerran näemme Kaukajärvellä 4.7., kun vastaan asettuu Lieto.