HEI
C15, Kai Pahlman -lopputurnaus

TPV C15 - Loppuottelu HJK  1 - 0 JA

Veritas Stadion Turku

TPV C15 on Suomen mestari 2014!

Linkki Huuhkaja-tv:n finaalikoosteeseen

Linkki Aamulehden Moro-liitteen juttuun

Linkki SPL Tampereen piirin nettijuttuun

HJK kaatui loppuottelussa jatkoajan jälkeen maalein 2–1.

HUIKEATA FUTISTA ja HUIKEITA JÄTKIÄ!

Nämä hetket eivät unohdu koskaan!

Kaikkien aikojen paras seurajoukkueen saavutus tamperelaisessa seurapalloilussa, jos aikuisten mestaruudet jätetään laskuista!

Olen ammatiltani toimittaja, mutta jotain niin käsittämätöntä tapahtui, että sen tunteen sanoiksi pukeminen saa silmät jatkuvasti märiksi liikutuksesta vielä vuorokausi finaalivoiton jälkeen.

Joten jos tässä jutussa on jotain kummallista, se menee ainutlaatuisen onnen aiheuttaman tunnehämmennyksen piikkiin.

Kun edes hiukan syvällisemmin pohdin tätä ryhmää, sen kiinteys, keskittyminen, sitoutuminen ja itseluottamus oli juuri oikeaan aikaan niin lähellä täydellistä kuin voi olla. Voitontahto ja yhdessä tekeminen oli niin kova, että JOUKKUE olisi juossut tarvittaessa sen avulla vaikka Veritas Stadionin betoniseinästä läpi!

Meillä oli paljon hyviä pelaajia, mutta yksilöinä emme varmasti olleet turnauksen parhaita, mutta JOUKKUEENA olimme ylivoimaisia ensimmäisestä pelaajasta viimeiseen.

Sen täydensivät henkisesti tähän joukkueseen kuin luodut maailman paras JOUKKUEENjohtaja Pasi Inkinen ja juuri sopivan leppoisalla huumorilla höystetyt ja väsymättömät turnaushuoltajat Heikki Haavisto ja Petteri Härkäsalmi.

Matkani osan näiden poikien kanssa kohti vuoden 2014 Pahlman lopputurnausta alkoi jo 18 kuukautta sitten. Pelaajat ovat vaihdelleet matkan aikana, osa ollut pääosan tästä kaudesta BSM-joukkueessa, mutta päämäärä ja pelitapa on ollut koko ajan selkeä.

Sitä olemme treeneissä ja peleissä viilanneet. Tavoitteena on koko ajan olla pelaavin ja hyökkäyspelirohkein joukkue. Virheitä ei pelätä, niitä tulee ja pitää tulla, että tapahtuu kehitystä.

Samalla vaikka virheitä kentällä tulee, opimme koko ajan lisää ja teemme pitkässä juoksussa voittamisen kannalta oikeita asioita. Koko ajan myös joukkue tiiviistyy ja tiivistyy ja pelitapa hakkautuu syvemmin ja syvemmin selkäytimeen.

Lopulta tämä kaikki huipentui unelmafinaaliin HJK:ta vastaan Turun Veritas Stadionille klo 16.00 27. heinäkuuta 2014 Tasavallan Presidentin Sauli Niinistön silmien edessä.

Valtaosa suomalaisista seurajoukkueista pelkää HJK:ta, onhan se tavallaan maamme minimaajoukkue, joka poimii pääkaupungin parhaat pojat vuosittain. Siellä on päätoimiset valmentajat, resurssit ja olosuhteet sellaisessa kunnossa kuin Suomessa ylipäätään voi olla.

Jos he hoitaisivat hommansa hyvin, heidänhän pitäisi voittaa kaikki vastustajat 6–0. Aina.

Mutta sitten oli yksi hurja ryhmä poikia Tampereelta, joka näytti, että uskomalla, treenaamalla ja rohkealla hyökkäämisellä suuri ja mahtava HJK on tärkeimmässä ottelussa vain vastaantulija.

Olisimme voineet voittaa mestaruuden jo peliajalla ainakin parilla maalilla. Olimme käytännössä koko matsin kuskin paikalla.

Kohtalon ivaa oli, että HJK jopa pääsi ottelussa johtoon Tommi Jyryn laukauksella 37. minuutilla, kun pallo kimposi hänelle rankkarialueen rajalla onnekkaasti. Tähän olisi voinut moni tavallinen joukkue nitkahtaa, etenkin kun monella pelaajalla oli ennen finaalia pelattuna jo lähes 300 minuuttia ennätyshelteissä kolmen päivän aikana.

TPV C15 ei notkahtanut. Ei muuta kuin rinta YHDESSÄ rottingille ja kärsivällisesti jauhamaan omaa peliä. Palkinto tuli 45. minuutilla, kun Matias Erkkilän puolenvaihdon jälkeen Adolphus Jackson taisteli pallon itselleen ja keskitti määrämittaisen Mauro Severinon päähän: 1–1.

Tästä eteenpäin oli kysymys vain siitä, milloin voittomaali syntyy.

Siihen tarvittiin lopulta jatkoaika ja jopa sen viimeinen minuutti. Marcio Severino löysi Mauron takatolpalta, joka räjäytti puskullaan Veritas Stadionin riemuun: 2–1!

TPV C15 teki näin tamperelaista jalkapallohistoriaa! JOUKKUEESTA tuli Tampereen piirin ensimmäinen Kai Pahlman voittaja!

Suomen mestaruus on kovin tamperelaiseurajoukkueen saavutus juniori-ikäluokissa ikinä. Mitaleita on A- ja B-junioreista, mutta ei verrattavia mestaruuksia nykyaikaisella kilpailukaudella (Tamperelaiset A-jun mestaruudet harrastusaikakaudelta: TPV 1946, TKT 1956 ja 1958, TaPa 1957).

Kiva on ollut olla mukana seuraamassa joka jätkän huikeaa pelillistä ja henkistä kehitystä aroista pikkupojista Pelimiehiksi ja Mestareiksi.

Uskomaton tarina, yksilöinä ja joukkueena. Tästä matkasta voisi vaikka kirjan kirjoittaa... Tulisi tajuttoman hyvä kirja... Tiedä sitten löytyisikö ostajia...

Näitä hetkiä ja tunteita ei kukaan vie MEILTÄ pois... Ikinä!

Taas itkettää liikutuksesta!

KIITOS JÄTKÄT! Hienoa, että otitte mut mukaan matkalle.

Jussi Heimo, TPV C15 vastuuvalmentaja

Kokoonpano loppuottelussa 0–45 min: Pihlajamäki – Erkkilä, Haavisto (C), Mattila, Pasanen – Mohamed, Mar. Severino – Mau. Severino, Vähänen, Jackson – Inkinen.

Kokoonpano loppuottelussa 45–80 min: Pihlajamäki – Erkkilä, Haavisto, Mattila, Kivistö-Rahnasto – Mohamed, Mar. Severino – Mau. Severino, Vähänen (70. Härkäsalmi), Jackson (60. Duaale, 70. Mäkelä) – Härkäsalmi (70. Duaale).

Vastustajan maali: 37 min.

Linkki turnauksen virallisille nettisivuille

Turnauksen lopulliset sijoitukset: