Mitä on sähköpyörätuolijalkapallo?
Julkaistu: 04.01.2019 00.00

Mitä on sähköpyörätuolijalkapallo?

Sähköpyörätuolijalkapallo tai lyhyemmin SPT-jalkapallo on sähköpyörätuolia käyttäville henkilöille suunniteltu urheilulaji. Pelissä käytetään 33 senttimetriä halkaisijaltaan olevaa palloa. Palloa käsitellään, sekä potkaistaan tuoliin kiinnitettävällä puskurilla. (kuva)

Peliä pelataan pelataan koripallokentällä ja säännöt muistuttavat pitkälti futsalia. Kumpikin joukkue koostuu neljästä pelaajasta mukaan lukien maalivahti. Peli koostuu kahdesta 20 minuutin erästä.

Pelissä on kaksi normaalista jalkapallosta poikkeavaa sääntöä: "kaksi yhtä vastaan" ja "kolme maalialueella"

1. "Kaksi yhtä vastaan". Vain yksi pelaaja ja vastustaja saavat olla korkeintaan kolmen metrin etäisyydellä pallosta sen ollessa pelissä. Jos toinen palloa hallussaan pitävän joukkueen pelaaja tulee kolmea metriä lähemmäs palloa, tuomari voi viheltää rangaistukseksi epäsuoran vapaapotkun. Ainoa poikkeus sääntöön on maalialue, jossa sääntö ei ole voimassa.
  2. "Kolme maalialueella". Puolustavalla joukkueella saa olla omalla maalialueellaan vain kaksi pelaajaa. Jos kolmas pelaaja siirtyy maalialueen sisäpuolelle, tuomari voi keskeyttää pelin ja määrätä vastustajalle epäsuoran vapaapotkun.

Kummankin säännön yhteydessä tuomari voi pidättäytyä viheltämästä, jos rikkonut pelaaja ei vaikuta pelin kulkuun.

Lisäksi sivurajaheittojen sijaan pallo potkaistaan takaisin peliin. Sivurajapotkusta saa tehdä suoraan maalin.M

Historia

Peliä pelattiin ensimmäisen kerran Ranskassa 1970-luvulla. Laji levisi Eurooppaan ja lopulta Kanadaan vuonna 1982. Sieltä laji levisi Yhdysvaltain länsirannikolle ja Japaniin. Vuonna 2006 Atlantassa perustettiin kansainvälinen sähköpyörätuolijalkapalloliitto FIPFA eli Federation Internationale de Powerchair Football Associations.

Laji Suomessa

Lajia on esitelty ensimmäisen kerran Suomessa vuonna 2010.

Suomessa on neljä joukkuetta seurueitten alaisuudessa, FC Interissä: FC Inter Powerchair (MUSTA JA VALKOINEN), HJK:ssa: HJK Hurrikaanit Powerchair ja TPV:ssa: TPV Powerchair.

Seuran uusimmat