TPV P13 palkinnoille Flygfyren Sommarcup 2019 -turnauksessa Ruotsissa
Julkaistu: 05.08.2019 00.00

TPV 13 poikien turnausmatka Ruotsiin alkoi torstaina 1.8. klo 18 Lahdesjärven ABC:ltä TPV Tuki ry:n bussilla, minkä kyydissä ajoimme ensin Naantaliin. Mukaan saimme myös TPV P13 Punaisten joukkueesta 5 pelaajaa tukemaan joukkuettamme, ja näin pystyimme osallistumaan kahdella joukkueella Flygfyren Sommarcup 2019 -turnaukseen. Kuljettajaksi saimme tälle retkelle koko porukalle jo tutuksi tulleen luottokuljettajan Martti ”Mara” Oksasen. Naantalissa olimme hyvissä ajoin ja jouduimmekin odottamaan varsin kauan ennen kuin pääsimme ajamaan bussin laivaan. Matkustimme Finnlinesin rahtilaivalla Kapellskäriin, mistä oli alle puolen tunnin matka Norrtäljeen. Laivalla meitä odotti rahtareiden tukeva illallinen, kotiruokabuffetista kaikki löysivät kyllä mahan täytettä. Nukkumassa pojat olivat vasta puoli kahdentoista aikaan yöllä.

Perjantaina herätys laivalla oli tuntia ennen laivan saapumista Kapellskäriin eli klo 5:15 paikallista aikaa. Kävimme kaikki syömässä aamiaisen ja sen jälkeen olikin jo aika poistua laivasta. Olimme sopineet etukäteen tutustumisesta Vaxholmin linnoitukseen, joka sijaitsee pienellä saarella Vaxholmin edustalla. Matka Vaxholmiin taittui reilussa tunnissa ja pojat nukkuivat tuon matkan bussissa. Vaxholm on pieni paikka reilun 20 kilometrin päässä Tukholmasta, missä kadut olivat kapeita. Sellainen pieni paratiisi söpöine puutaloineen. Meitä oli neuvottu jättämään bussi koulun pihaan, mutta tuon koulun piha olikin remontissa. Emme siis saaneet bussia sinne parkkiin. Olimme kuitenkin niin aikaisessa, että löysimme bussille paikan aivan sataman edustalta. Tosin maksulliselta parkkipaikalta, missä maksimi pysäköintiaika oli 2 tuntia. Emme saaneet ladattua paikallisia pysäköinti appseja puhelimeen, koska meillä ei ollut ruotsalaista puhelinnumeroa eikä yhteystietoja sekä tietenkin alueen ainoa kortilla toimiva pysäköintimittari ei toiminut. Onneksi tolpasta löytyi numero ja saimme sitä kautta bussille pysäköintikoodin, jonka kirjoitimme paperille ja paperin jätimme sitten bussin ikkunaan.

Meille oli varattu oma taksivene klo 9 viemään meidät linnoitukselle, koska paikallinen lossi aloitti liikennöinnin vasta klo 10. Löysimme taksiveneen hyvin laiturista 10 ja turnausmatkamme kulttuuriosuus alkoi. Laivamatka kesti ehkä kaikkiaan pari minuuttia ja kiersimme saaren taksiveneellä linnoituksen laituriin. Laiturilla meitä odotti jo Patrik Bäckström, linnoituksen opas, joka esitteli meille linnoituksen museon ja kertoi pojille Tukholman puolustuksesta. Pojat saivat kuulla opastuksen englanniksi, koska osaavat sitä paremmin kuin ruotsia. Kiersimme museossa sisällä, kävimme linnoituksen tornissa ja vankilassa sekä kävelimme linnoituksen puistoalueella. Torniin piti kävellä portaita pitkin, joita oli niin paljon, että reidet huusivat apua jo ennen huipulle pääsyä. Selvisimme koettelemuksesta viimein. Pojillahan tämä ei tuntunut missään ja toimi hyvin harjoituksena illan peliä ajatellen. Onneksi porrastreeni ei jumittanut kenenkään jalkoja. Linnoituksesta palasimme takaisin Vaxholmiin paikallisella lossilla. Palasimme bussille ja päätimme vielä syödä ennen lähtöämme rantaravintolassa. Tällä välin parkkimittari oli korjattu ja totesimme, että emme todellakaan siirrä bussia muualle, vaan ostimme nyt bussille pysäköintilipun kahdeksi seuraavaksi tunniksi. Koska emme olleet varanneet ruokailua etukäteen, yksi ravintola kieltäytyi myymästä meille lounasta. Sanoivat, että heiltä loppuisi ruoka. Meitä oli yhteensä 30 henkeä. No, onneksi rantaravintoloita oli useita ja löysimme ravintolan, joka loihti meille reilussa puolessa tunnissa pasta bologneset. Lounaan jälkeen lähdimme bussilla kohti Norrtäljeä.

Norrtäljessä kävimme ensin ilmoittautumassa Sport Centerissä, mistä saimme turnausjärjestäjien ohjeet, sponsorin lahjoittamat juomat sekä T-paidat kaikille osallistujille. Siitä ajoimme sitten Rodengymnasiet lukiolle majoittumaan. Kaikki turnausruokailut oli keskitetty tälle koululle. Molemmat peliryhmämme TPV 1 ja TPV 2 söivät illalliset koululla noin puoli viiden aikaan. Ruokailun jälkeen Mara kuljetti meidät kaikki pelikentälle. Perjantai-iltana TPV 2 joukkueella oli ensimmäinen peli klo 18:20 alkaen Sport Centrumin kentällä paikallista BVK Norrtälje Röd joukkuetta vastaan. TPV 2 joukkue koki tappion lukemin 4-0. TPV 1 joukkueen peli alkoi vasta klo 20 ja vastassa oli IFK Lidingö FK:05. Tämän ottelun voitimme 2-1. Pelin aikana myös satoi hieman vettä. Muuten koko turnauksen ajan pojat saivat pelata aurinkoisessa säässä. Palasimme koululle turnausjärjestäjän järjestämällä kyydillä.

Koululla majoitumme peliryhmien mukaan kahteen eri luokkaan. Perjantai-iltana pojat nukahtivat hyvin nopeasti, olihan päivä ollut pitkä ja edellisenä yönä oli tullut nukuttua aivan liian vähän.

TPV 2 joukkueella lauantain ensimmäinen peli alkoi klo 8:50 ja herätys tällä porukalla oli jo klo 6:45. Siitä aamiaiselle ja turnausjärjestäjän bussilla klo 7:30 Campus kentälle. Vastassa oli nyt Rosersbergs IK ja peli päättyi meidän tappioksi 1-3. Mara tuli suoraan kentälle katsomaan peliä ja tuli pelin jälkeen hakemaan toisen ryhmän Campus kentälle, TPV 2 ryhmä jäi kentälle odottelemaan. Tällä välin TPV 1 ryhmä oli herännyt, käynyt aamiaisella ja laittanut itsensä valmiiksi ja Maran saavuttua hyppäsivät bussiin. TPV 1 ryhmän ensimmäinen peli alkoi klo 10:30 Sfk Vallen Vit joukkuetta vastaan. Tämä ottelu voitettiin lukemin 1-2. Pelin jälkeen lähdimme koululle syömään lounasta. Lounaan jälkeen siirryimme Sport Centrumin pelikentälle seuraamaan kaikki TPV 2 joukkueen ottelua IFK Vaxholmia vastaaan. Tämä ottelu päättyi lukemiin 2-2. Alkusarjan pelien jälkeen TPV 2 joukkue oli lohkonsa kolmantena. 2006 poikien sarjassa oli kaikkiaan 3 lohkoa, joissa jokaisessa oli 4 joukkuetta. TPV 1 joukkueen päivän toinen ottelu alkoi klo 14:40 Campus kentällä. Nyt vastassa oli paikallinen BVK Norrtälje Blå joukkue. Tämän pelin voitimme lukemin 3-1. TPV 1 joukkue oli voittanut kaikki alkusarjan ottelunsa ja oli lohkonsa ykkönen.

Pelien jälkeen palasimme Maran kyydillä koululle ja kävimme koko porukka kävellen Lidlissä ostamassa välipalaa. Söimme koululla illallisen ja ruokailun jälkeen ne pojat, jotka halusivat, ottivat uimavarusteet mukaan. Ajoimme Maran kyydillä Kärleksuddenin uimarannalle, joka sijaitsi meren rannalla niemen kärjessä. Vain 8 poikaa uskaltautui uimaan. Olimme hetken rannalla ja kävelimme niemen toista puolta pois paikkaan, mihin olimme jättäneet bussin parkkiin. Uintireissun jälkeen Mara jätti meidät Norrtäljen keskustaan, missä kävelimme joen vartta pitkin hetken aikaa. Meidän piti tulla järjestäjien järjestämällä bussikyydillä pois, mutta olimme väärällä pysäkillä. Kun bussia ei kuulunut lähdimme kävelemään koululle. Matkaa oli noin kilometri. Matkalla näimme vilaukselta mäyrän, joka ylitti tietä, mutta kääntyikin takaisin, kun huomasi meidät. Retken jälkeen pojat kävivät suihkussa ja nukkumaan pääsimme kymmenen paikkeilla.

Sunnuntai aamuna klo 8:00 TPV 2 joukkueella oli uusinta ottelu IFK Vaxholmia vastaan. Peli päättyi rankkareiden jälkeen tappioon 2-3. Varsinaisella peliajalla peli oli lukemissa 1-1. Tiukkaa vääntöä siis. Mara toi pojat takaisin koululle, minkä jälkeen pojat pakkasivat kaikki tavaransa, siivosivat luokan ja pakkasimme tavarat bussiin. TPV 1 joukkue sai nukkua klo 8:15 asti. He kävivät sitten aamiaisella ja pakkasivat tavaransa sekä siivosivat luokan. TPV 1 joukkueella oli vastassa klo 11:20 pelissä BVK Norrtälje Röd joukkue, jonka meidän toinen joukkue oli kohdannut jo perjantai-iltana. Peli oli meidän pojilla hyvin hallussa ja ottelu päättyi meidän voittoon 4-0. Tämä tarkoitti, että pojat olivat saavuttaneet finaalipaikan turnauksessa. Ottelun jälkeen jäimme hetkeksi istuskelemaan kentän laidalle ja menimme syömään lounaan koululle klo 13:30. Ruoka turnausruokailuissa oli koko turnauksen ajan hyvää. TPV 2 joukkueen viimeinen ottelu alkoi klo 15:30 Campus kentällä, missä vastassa oli Sfk Vallen Vit. Harmittavasti ottelu päättyi meille tappiollisesti 2-3, vaikka tilanteita olisi ollut kyllä tasoittaa ottelu ja mennä jopa johtoon. Ottelun päätyttyä siirryimme nopeasti bussiin ja Mara kuljetti meidät Sport Centerin kentälle, missä TPV 1 joukkue oli aloittanut jo finaaliottelunsa Hanvikens SK vastaan. Kentälle päästyämme tilanne oli 1-0 tappiollinen meille. Toisella puoliajalla Hanvikens SK teki vielä toisen maalin ja ottelu päättyi lukemin 2-0. Hetken aikaa varmasti häviö harmitti, mutta palkintojenjakotilaisuudessa näimme jo iloisempia ilmeitä. Saivathan pojat hopeamitalit kaulaan ja lisäksi turnauksen 2. palkinto palkittiin hienolla pokaalilla. Turnaus onnistui TPV 1 joukkueen osalta erinomaisesti ja TPV 2 joukkuekin sai pelata kovia pelejä, vaikka turnauspalkintoa ei nyt heille tullutkaan.

Kaiken kaikkiaan turnaus sujui hienosti muutamia loukkaantumisia lukuun ottamatta. Lääkärissä ei kuitenkaan tarvinnut kenenkään käydä. Suuret kiitokset meidän joukkueen valmentajille Ville Paloposkelle ja Tuomo Haapalalle jälleen peliryhmien ohjaamisesta ja kannustamisesta. Myös kotijoukoista muutamien pelaajien vanhemmat olivat saapuneet seuraamaan pelejä ja kannustivat poikia kentän laidalla. Super iso kiitos ja syvä kumarrus myös Maralle, joka jaksoi painaa pitkää päivää poikien kanssa. Bussi liikkui aina sinne, minne tahdoimme. Kaiken kaikkiaan hieno turnaus, ei liian vaikea, mutta ei liian helppokaan. Turnausjärjestäjät kutsuivat meidät palkintojen jaossa moneen kertaan mukaan myös ensi vuonna.

Ohessa olevien kuvien mukana pääsette mukavasti meidän turnausmatkalle, nauttikaahan matkasta!