Nömme Cup 2019
Julkaistu: 15.02.2019 00.00

Lähdimme TPV P13 joukkueen kanssa Tallinnaan turnausmatkalle 8.2.2019. Matka alkoi Tampereen linja-autoasemalta Onnibussin kyydillä. Bussi lähti jo klo 6:20 eli aikainen oli herätys. Kampin linja-autoasemalta kävelimme Katajanokalle Viking Linen terminaaliin. Ensimmäinen hieman odottelua vaatinut tapahtuma sattui Stockmannin edustalla, kun yksi pelaajista huomasi pelireppunsa unohtuneen Kampin linja-autoasemalle. No, Ville ja pelaaja kipaisivat hakemaan repun ja matka jatkui taas yhtenä letkana.

Viking Linen terminaalista XPRS laiva lähti klo 10:30 kohti Tallinnaa. Me suuntasimme laivaan päästyämme heti aluksi hyttiin, jonne säilöimme kaikkien matkatavarat. Sitten suuntasimme suoraan Buffet ravintolaan syömään. Meille oli varattuna ravintolan pisin pöytä ja saimme nauttia ruokahetkessä saman pöydän ääressä. Tallinnaan saavuimme klo 13.

Meillä ei ollut nyt varattuna kyytiä etukäteen Tallinnassa ja Jari kyseli muutamalta ison taxin kuljettajalta hintoja, jotka olivat jälleen hämmästyttävän korkeita. Meidän muiden odotellessa, yksi kuljettajista oli seurannut tilannetta ulkopuolelta ja tuli juttelemaan meille. Saimme häneltä hyvän tarjouksen ja lähdimmekin satamasta kaikki yhdellä taksilla. Miehellä oli 19 paikkainen Mersu ja matkan aikana selvisi, että hän on itse toiminut aiemmin maalivahtivalmentajana Viron naisten maajoukkueessa. Jalkapalloilijoiden kanssa juttu luisti ja me saimme hienosti kyydin hotellille. Sovimme, että jätämme vain tavarat hotellille säilytykseen ja jatkoimme samalla taksilla hiljattain avautuneeseen T1 ostoskeskukseen.

T1 ostoskeskuksessa menimme Super SkyParkiin, missä on Euroopan suurin trampoliinihalli. Trampoliineja taisi olla n. 120 kpl, lisäksi siellä oli tiedekeskus ja jännät sähköllä ladattavat törmäilyautot. Pojat saivat kokeilla kaikkia ja pää märkänä siellä mentiin paikasta toiseen. Kaikilla oli siellä todella hauskaa. Meillä meni siellä 3 tuntia ihan kevyesti. Poikia eivät shoppailut kiinnostaneet, ovat vielä sen verran nuoria, mutta itse olisin kyllä kiertänyt vaikka koko ostoskeskuksen. No, se jäi nyt tekemättä, tosin kävimme kyllä vieressä sijainneessa Ulemisten ostoskeskuksessa, koska siellä oli urheilukauppoja. Poikkesimme mm. Niken ja Sportlandin kaupoissa sekä teimme välipalaostokset Rimin ruokakaupassa. Harmillisesti emme saaneet suosikkikuskiamme viemään meitä takaisin Ulemistestä, koska Tallinnassa oli samaan aikaan matkailumessut ja hän oli siellä. Mutta soitimme 2 isoa ja yhden pienen taksin noutamaan meidät. Pääsimme ihan hienosti näilläkin autoilla takaisin hotellille.

Hotellilla meillä oli varattuna illallinen klo 20. Pojat kävivät pikaisesti suihkussa ennen sitä ja sitten oli jälleen seisovan pöydän aika. Ruoka hotellilla oli hyvää ja kaikille oli tarjolla kyllä riittävästi eri vaihtoehtoja. Suomen turnausruokailut jäävät kyllä toiseksi näiden hotelliruokailujen rinnalla. Pojat menivät nukkumaan noin klo 22-23, meidän joukkueen ensimmäinen peli lauantaina alkoi vasta klo 16. Kaikki saivat levätä kunnolla.

Lauantaina aamiaiselle menimme puoli yhdeksän aikaan. Hotellilla näimme muitakin suomalaisjoukkueita mm. KäPa, MPS ja Laajasalon Palloseura majoittuivat samassa paikassa. Aamiaisen jälkeen lähdimme katsomaan Männiku hallille KäPan peliä ja siellä vierähti hetki. Ennen lounasta pojat saivat levätä hetken omissa oloissaan ja puoli kahdelta olimme taas syömässä. Ruokailun jälkeen oli jälleen hetki vapaata ja sitten lähdimmekin jo hallille. Ensimmäinen vastustaja meillä oli Tartu JK Tammeka, sitten vastassa oli Tallinnasta FC Flora ja päivän viimeisenä vastustajana Pärnu JK Poseidon. Me hävisimme kaikki lauantain pelit paljolti siihen, että vastustajat olivat kookkaampia ja fyysisempiä kuin meidän pelaajat. Virolaisten pelitaktiikka oli usein potkaista pitkä pallo kärkeen, missä oli joku isokokoinen pelaaja, joka sitten laittoi pallon maaliin. Välillä meidän pojatkin saivat pyörittää palloa, mutta tulosta ei vain tullut. Hyviä pelejä kuitenkin kaikki, vaikka tappiot niistä tulikin. Viimeinen peli meillä päättyi klo 21:10, jonka jälkeen menimme vielä syömään illallista. Iltatoimissa tulikin hieman kiire, kun aamun ensimmäinen peli oli meillä jo klo 9:05. Sunnuntaiaamun peli pelattiin EJL -hallissa A Le Coq areenan vieressä. Sinne pääsimme bussikuljetuksella, joka lähti hotellilta klo 8. Sitä ennen olimme jo käyneet aamiaisella. Aamun ensimmäinen vastustaja meillä oli JK Augur. Hävisimme myös tämän pelin. Pelasimme myös toisen ottelumme tässä hallissa JK Tallinna Kalev joukkuetta vastaan. Tämä peli päättyi varsinaisella peliajalla tasan 1-1, minkä jälkeen seurasi rankkarit. Tämä olikin ainoa peli, mistä pojat hankkivat voiton itselleen. Bussi tuli hakemaan meitä hallilta klo 11. Hotellille päästyämme pakkasimme tavarat kasaan. Lounaan söimme klo 12 ja ruokailun jälkeen soitimme vakikuskimme hakemaan meidät samalla 19 paikkaisella taksilla satamaan. Satamassa sulloimme tavarat kolmeen lokerikkoon ja lähdimme Tallinnan vanhaan kaupunkiin kävelylle. Viking Linen XPRS laivaan pääsi sisälle klo 16:30 ja tähtäsimme siihen. Laivalla meitä odotti jälleen buffet ruokailu klo 17 ja toimihenkilöt istuivat siellä koko sen ajan, kun kattaus oli auki. Pojat tosin lähtivät jo hieman aiemmin.

Ruokailussa näimme myös FC Kontun toimihenkilöitä, jotka olivat nyt kolmatta kertaa seuran järjestämällä toimihenkilöristeilyllä. Heillä oli ollut menomatkalla laivalla kokous seuran asioista, kävivät maissa Tallinnassa ja palasivat nyt takaisin Helsinkiin. Muutama heistä otti ilon irti matkasta ja hoilasi hyttikäytävällä Dingon Autiotaloa. Ei voinut muuta kuin hymyillä itsekin. TPV:n risteilyä odotellessa...

Helsingissä olimme puoli kahdeksalta ja kävelimme nyt takaisin Kampin linja-autoasemalle. Palasimme Onnibussin kyydillä takaisin Tampereelle. Linja-autoasemalla olimme klo 23:50, missä poikien vanhemmat olivat jo odottamassa. Turnausmatka sujui hienosti, ilman suurempia loukkaantumisia ja kommelluksia. Mukana meillä oli joukkueesta 16 pelaajaa ja 3 aikuista.

Kuvakooste Nömme Cup 2019 turnausmatkalta.