TPV P15 Kai Pahlman-lopputurnauksen seitsemäs
Julkaistu: 04.08.2019 00.00

TPV P15 Kai Pahlman-lopputurnauksen seitsemäs

TPV P15 osallistui 1.-4.8. Mikkelissä Kai Pahlman-lopputurnaukseen. Isäntäseura Mikkelin Palloilijoiden lisäksi mukana oli ikäluokan 15 kovinta joukkuetta Suomessa. Turnauksen otteluiden kesto oli 2 x 30 min. Avauspelissä torstai-iltana vastaan asettui Vantaan Jalkapalloseura. Tutut kilpakumppanit Etelä-länsiliigasta taistelivat tasaisesti avauspisteistä. TPV onnistui tekemään ottelun avausmaalin 22 minuutilla. Akseli Lähteenmäen vapaapotkusta kamppaili Kasper Vihinen, VJS-puolustus purki huolimattomasti ja Joonatan Niemi pyssytti vastapalloon numeroiksi 0-1. Ottelu oli tasainen ja VJS haki vimmatusti tasoitusta, mutta Pallo-Veikkojen maalivahti Eemeli Aartola piti maalinsa puhtaana.

Perjantain ensimmäisessä pelissä TPV kohtasi paikallisvastustaja Ilveksen, joka oli hävinnyt turnauksessa avauspelinsä Tervarit YJ:lle 2-1. Keltanutut tarvitsivat kipeästi voittoa ja siirtyivät puolittaisesta läpiajosta 0-1-johtoon. TPV kuitenkin taisteli ottelussa mukana ja vikkelä Alex Visuri pääsi katkaisemaan Ilves-topparin syötön päästen maalivahdin kanssa nokikkain. Sijoitus verkkoon ja peli oli tasan ensimmäisen jakson lopussa. Toinen jakso alkoi myös TPV:n kannalta hienosti. Visuri syötti Antti Kujalan juoksuun Ilveksen topparia vastaan, joka rikkoi Kujalaa rangaistuspotkun arvoisesti. Elias Hämäläinen latasi pilkusta numeroiksi 2-1. Tupsukorvat hakivat vimmatusti tasoitusta ja joukkueella oli useita vaarallisia erikoistilanteita. Seitsemän minuuttia ennen päätösvihellystä Ilves-hyökkääjä sai liikaa tilaa rangaistusalueella ja sijoitti TPV-topparin jalan kautta pallon verkkoon. Jännittävä ottelu päättyi 2-2-lukemiin, joka tiesi sitä, että punakoneelle riitti alkulohkon viimeisestä pelistä tasuri pääsyyn taistelemaan sijoista 1-8.

Alkulohkon viimeisessä pelissä TPV kohtasi Tervarit YJ:n Oulusta, joka oli varmistanut jo paikan kahdeksan parhaan joukossa. TPV avasi pelin tehokkaasi, kun laitapuolustaja Luukas Uski syötti Antti Kujalan karkumatkalle. Antti kiersi oululaismaalivahdin ja ampui pallon verkkoon. TPV:n peli oli alussa hieman nihkeää, mutta peliesitys parani. Toisen jakson alussa nähtiin mallikas hyökkäys ja Akseli Lähteenmäki siirsi punakoneen ansaittuun 2-0-johtoon. Tervarit YJ ei saanut takaa-ajoa aikaiseksi ja näin TPV vei ottelun ja lohkon kärkipaikan.

Lauantaina aloitettiin pudotuspelit ja TPV kohtasi kolmella Pietarsaaren Jaron lahjakkaalla pelaajalla itseään turnaukseen vahvistaneen Seinäjoen Jalkapallokerhon. Mustapaitainen vastustaja oli alussa niskan päällä ja siirtyi johtoon yhdeksännellä minuutilla, kun nopea laituri ajoi TPV:n boksiin ja aiheutuneesta hässäkästä pallo painui verkkoon. Ottelu oli vauhdikas ja tasainen. TPV:llä oli mainioita paikkoja tehdä tasoitus, mutta tällä kertaa viimeistelyssä ei onnistuttu. SJK onnistui toisella jaksolla toistamiseen, kun puolustajan purku kimmahti seinäjokelaispelaajasta maaliin. Tämän jälkeen SJK keskittyi suojelemaan johtoaan eikä TPV saanut kunnon takaa-ajoa aikaiseksi. Näin punakoneen kohtalona oli siirtyä taistelemaan sijoista 5-8.

Lauantain iltaottelussa ottelupari oli vastaava kuin vuosi sitten P14 lopputurnauksessa Eerikkilässä, eli TPV - KuPS YJ. Kuopiolaiset pelasivat fyysistä peliä eikä niinkään perisavolaista "elä laakase, naatitaan"-futista. Varsinkin keltapaitojen keskikenttä pelasi kovaa ja välillä TPV:n pienikokoisemmat keskikenttäpelaajat olivat helisemässä kaksinkamppailuissa. KuPS YJ vei avausjakson, kun savolaishyökkääjän kova alanurkkakuti meni maaliin TPV-vahti Eemil Suutarin estelyistä huolimatta. TPV sai kuitenkin toisella jaksolla uutta puhtia ja varsinkin ottelun loppu oli punakoneen selkeää hallintaa. KuPS YJ:n maalivahti oli kuitenkin huippuvireessä ja ehti useaan otteeseen tamperelaisten viimeistely-yritysten eteen. Kerran TPV kuitenkin onnistui, kun Antti Kujala puski Elias Vallin vapaapotkun verkkoon. Varsinaisen peliajan päättyessä 1-1 siirryttiin suoraan rangaistuspotkukilpailuun. KuPS YJ:n kaikki vetäjät ampuivat pallon maaliin, kun taas Pallo-Veikoista yksi laukaisija epäonnistui. Näin TPV jäi kamppailemaan sijoista 7-8.

Sunnuntaina turnauksen viimeisessä ottelussa TPV kohtasi taas vastustajan pohjoisesta, kun vastaan asettui Kemin ja Tornion yhteisjoukkue KePS/TP-47 YJ. TPV aloitti ottelun hyvin ja yhdeksännellä minuutilla Miro Jantunen siirsi tyylikkään hyökkäyksen päätteeksi pallon verkkon. Vastustaja kuitenkin päästettiin mukaan peliin, kun ensin pallo puskettiin TPV:n puolustuksen keskeltä maaliin ja sitten vastahyökkäyksen päätteeksi toistamiseen. Näin KePS/TP-47 YJ oli siirtynyt 2-1-johtoon kahdesta maalipaikastaan. TPV ei kuitenkaan lannistunut ja pääsi toisella jaksolla taas niskan päälle. Tasoitus syntyi, kun Juuso Puranen pääsi pyssyttämään kaukolaukauksella riman alle. Voittomaalin viimeisteli punakoneen turnauksen maalipyssy Antti Kujala puskemalla Purasen kulman sisään. Näin turnaus päättyi voittotunnelmiin ja seitsemänteen sijaan.

TPV pelasi kokonaisuutena pirteästi ja ennakkoluulottomasti. Lohkovoitto oli hieno saavutus, sillä alkulohko oli todella tasainen. Jatkosta tippuneet Ilves sekä VJS hallitsivat jatkopelejään päätyen sijoille 9. ja 10, Tervarit YJ puolestaan vei pronssiset mitalit. Turnauksen voittaja oli HJK, joka kaatoi loppuottelussa KäPan 1-0. Onnittelut Klubille!

TPV:n maalit turnauksessa löytyvät TÄÄLTÄ

Seuran uusimmat