TIETOA JOUKKUEESTA
Julkaistu: 09.11.2016 00.00

TIETOA JOUKKUEESTA

TPV Powerchair on sähköpyörätuolijalkapallojoukkue. Joukkue on perustettu 2016 vuoden alussa. TPV Powerchairin saavutti pronssia 1. kaudella 2016-17. Joukkueen tavoitteena on saada menestystä ja laji kasvamaan Suomessa.

Mitä on sähköpyörätuolijalkapallo?aaaa

Sähköpyörätuolijalkapallo tai lyhyemmin SPT-jalkapallo on sähköpyörätuolia käyttäville henkilöille suunniteltu urheilulaji. Pelissä käytetään 33 senttimetriä halkaisijaltaan olevaa palloa. Palloa käsitellään, sekä potkaistaan tuoliin kiinnitettävällä puskurilla. (Kuva)

Peliä pelataan pelataan koripallokentällä ja säännöt muistuttavat pitkälti futsalia. Kumpikin joukkue koostuu neljästä pelaajasta mukaan lukien maalivahti. Peli koostuu kahdesta 20 minuutin erästä.

Historia

Peliä pelattiin ensimmäisen kerran Ranskassa 1970-luvulla. Laji levisi Eurooppaan ja lopulta Kanadaan vuonna 1982. Sieltä laji levisi Yhdysvaltain länsirannikolle ja Japaniin. Vuonna 2006 Atlantassa perustettiin kansainvälinen sähköpyörätuolijalkapalloliitto FIPFA eli Federation Internationale de Powerchair Football Associations.

Laji Suomessa

Lajia on esitelty ensimmäisen kerran Suomessa vuonna 2010. Ensimmäiset joukkueet perustettiin vuonna 2012.

Suomessa on kolme joukkuetta seurueitten alaisuudessa, FC Interissä: FC Inter Powerchair, HJK:ssa: HJK Hurrikaanit Powerchair ja TPV:ssa: TPV Powerchair.

Lajia on pelattu Palloliiton alaisessa SM-sarjassa vuodesta 2015. 3. Kauden ensimmäinen turnaus pelataan Tampereella 28.10.2017 . Kauden aikana pelataan yhteensä 3 turnausta Tampereella, Helsingissä ja Turussa.

Sijoitukset kausittain:

Kausi 2015-16: